از رفت و آمد با بستگانی که در جمع خانوادگی پوشش خود را حفظ نمی کنند و آرایش های غلیظ استفاده می کنند جداً بپرهیزید. قطعاً این روش در صورتی امکان پذیر است که همسرتان کاملاً با شما همراه شده باشد. برای اعتمادسازی ابتدا از بستگان خود شروع کنید.

غروب خورشید

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

آیا تاکنون برای شما پیش آمده که همسرتان در هنگام رانندگی به زنانی که از جلوی اتومبیل شما عبور می کنند نگاه کند؟ و یا هنگام خرید کمی راحت تر از حد معمول به زن فروشنده نگاه کند؟ یا در یک مهمانی دائماً سر بچرخاند به اطراف و از همه بدتر اینکه آنقدر حواسش به اطراف باشد که گاهی احساس می کنید اصلاً شما را نمی بیند؟

تجربه چنین حالتی برای یک زن بسیار تلخ و شکننده است. در صورتی که یک زن اطلاعات کافی نسبت به ویژگی های مردانه نداشته باشد ممکن است کوچکترین نگاه به اطراف را از طرف همسرش بد تعبیر کند و خود را از نظر عاطفی شکست خورده تصور کند و در نهایت برچسب چشم چرانی به همسر خود بزند.

 

اما واقعیت چیز دیگری است؛ مردان چشمی هستند نه چشم چران

 

خانم بدری السادات بهرامی مشاور و دارای مدرک PhD روانشناسی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی می گوید:

«اصولا آقایان موجوداتی هستند که بیشتر از طریق چشم دریافت اطلاعات به مغز دارند. بر خلاف آن ها خانم‌ها موجوداتی هستند که از طریق گوش دریافت اطلاعات به مغز دارند. بنابراین آقایان بر خلاف خانم ها بیشتر چشمی هستند؛ یعنی خیلی چیزها را وقتی همزمان برای هر دو توصیف کنند؛ خانم کامل می‌تواند آن چیز را تصور و لمس کند؛ انگار که آن چیز را خودش دیده باشد و می‌تواند تصمیم بگیرد که آن چیز مال او بشود یا نشود. در حالی که آقا از این شنیدن، چیزی را دریافت نمی‌کند، و واقعاً از طریق دیدن این اطلاعات و این حس را دریافت می‌کند. پس مردها بیشتر چشمی هستند، یعنی کاملا طبیعی است که مردها بیشتر به محیط اطرافشان نگاه می‌کنند. این را به عنوان یک خصیصۀ روان شناختی مردها بشناسیم و بعد به تفاوت چشم چرانی با نگاه کردن بپردازیم.»

بسیاری از مردان هستند عادت به چشم گردانی دارند اما چشم چران نیستند. این افراد به دلیل اینکه سال های متمادی کنترل نگاه خود را در دست نگرفته اند؛ دیگر به راحتی نمی توانند نگاه خود را حفظ کنند. چنین افرادی برای ترک این عادت به کمک اطرافیان خود نیاز دارند.

 

چگونه کنترل نگاه های همسرتان را در دست بگیرید؟

 

اگر شما همسری دارید که گرفتار این عادت شده است لازم است با صبر و حوصله نسبت به ترک عادت همسرتان اقدام نمایید. واضح است تا زمانی که یک فرد خود قبول نداشته باشد که به این عادت خطرناک مبتلا است حرف دیگران را نیز نخواهد پذیرفت اما مردانی هستند که به دلیل تربیت نادرست و رفتارهای غلط در جوانی به تدریج دچار این عادت شده اند و خود نیز از این رفتر خود رنج می برند بنابراین برای ترک آن همراهی می کنند. برای این منظور راهکارهای زیر را می توان در نظر گرفت.

 

◄ازخداوند کمک بخواهید

در ابتدا از خداوند کمک بخواهید و در این مسیر به اهل بیت علیهم السلام توسل داشته باشید و دائماً خود را با این توسلات تغذیه کنید تا بتوانید صبور باشید و برای حل این معضل راه کارهای مناسبی را پیدا کنید.

 

◄دست از وسواس بردارید و زود قضاوت نکنید

یک رفتار ناشایست زمانی قابل مجازات و بازخواست است که تکرار شود. اگر تنها یکبار احساس کردید که همسرتان با نگاهی متفاوت به فرد دیگری چشم دوخته است؛ در موردش زود قضاوت نکنید. سعی نکنید که او را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که همسرتان چشم چران است یا خیر، زیرا در اینصورت احتمال اینکه خود شما به تدریج به بیماری وسواس و بدبینی دچار شوید بسیار زیاد است. در این مورد به خودتان زمان بدهید.

 

◄با عمل متقابل رفتار او را تلافی نکنید 

شما حق دارید که از رفتار همسرتان دلخور باشید اما اگر زندگی خود را دوست دارید هیچ وقت دست به عمل انتقام جویانه نزنید. قهر نکنید. رفتارهای منفعلانه بیشتر خشم و کینه طرف مقابل را برمی انگیزد و او را به لجبازی و رفتارهای نابخردانه دیگر وادار خواهد کرد. اگر شما بخواهید با رفتار اشتباه، اشتباه دیگری را درست کنید؛ هیچ گاه موفق نخواهید شد و زندگیتان در یک چرخه باطل و معیوب قرار خواهد گرفت که به شما و خانواده تان آسیب های جدی وارد خواهد شد.

 

◄مدیریت زندگیتان را به دست بگیرید

هنگامی که متوجه شدید همسرتان دچار عادت چشم گردانی شده است که نگاه غیر ضروری به نامحرم نیز یکی از آن ها است؛ سعی کنید بیشتر از قبل مدیریت زندگی‌تان را به دست بگیرید و نگذارید این رفتار همسرتان دیگر حوزه‌های زندگی‌تان را نیز به‌ خود درگیر کند. لذا برای حل مشکل و درمان همسرتان اقدام نمایید.

 

◄جلسه ای را برای در میان گذاشتن این مشکل تدارک ببینید

اگر تصمیم گرفته اید که برای حل این مشکل اقدام کنید جلسه ای را در یک فضای آرام، امن و همراه با محبت و دلسوزی تدارک ببینید. با همسرتان در این مورد صحبت کنید و به او اطمینان دهید که به همدلی و همکاری یکدیگر می توانید به راحتی این مشکل را حل کنید.

ممکن است همسرتان در ابتدا وجود این عادت را در خود نپذیرد؛ عجله نکنید به او فرصت دهید. از او بخواهید اگر نظر شما را در این مورد قبول ندارد از اطرافیان امین و رازدار خود در این مورد پرس و جو کند.

 

◄به همسر خود در ترک این عادت امید بدهید

ممکن است همسر شما بعد از اینکه وجود این عیب را در درون خود پذیرفت؛ از روی ناامیدی از اصلاح و ترک این عادت نخواهد برای ترک آن اقدام کند. سعی کنید او را نسبت به خداوند، فضل و بخشش پروردگار امیدوار نمایید. ناامیدی از رحمت خداوند شرک است و نباید گفت اگر کسی در گذشته چنین گناهانی را مرتکب شده دیگر نمی ­تواند به مقامات معنوی برسد؛ بلکه خداوند آمرزنده و یاری دهنده است.

 

◄غرور مردانه او را نشکنید

در تمام مدتی که با او در این مورد صحبت می کنید باید کاملاً محترمانه رفتار کنید و نه تنها مراقب باشید غرور مردانه او را نشکنید بلکه بیش از گذشته در خلوت و در حضور اعضای خانواده به او احترام بگذارید و بزرگش داشته باشید.

 

◄عیب های خودتان را هم رو کنید

قطعاً همه ی ما عیب ها و ضعف های رفتاری داریم. اگر همسرتان نیز عیبی از شما را به رویتان آورده است شما آن را بپذیرید و یا حتی خودتان یکی از عیب های خود را رو کنید. به این ترتیب با همدلی و همراهی هم قرار بگذارید که برای رفع آن ها تلاش خواهید کرد. سعی کنید شروع کننده شما باشید و برای رفع عیب رفتاری خود فعال تر باشید؛ برای مثال حجاب خود را کامل تر کنید تا همسرتان نیز از روی وفاداری به شما نگاه خود را بیشتر حفظ کند. در فاصله زمانی که بین خود قرار گذاشته اید از همسرتان بخواهید که پیشرفت شما را در رفع عیبتان ارزیابی کند. بابت این توجه اش از او تشکر کنید و بعد به سراغ رفع عیب او بروید.

 

◄او را به پاداش های دوری از چشم چرانی مژده دهید

در موقعیت های مناسب پاداش هایی را که خداوند برای پاک نگاه داشتن نگاه وعده داده است؛ بیان کنید و او را به آینده ای نورانی و آرام در سایه ترک این عادت مژده دهید. انسان برای انجام هر کاری نیاز به انگیزه قوی دارد و شما با بیان پاداش های ترک نگاه حرام، در واقع نیروی انگیزشی در همسرتان ایجاد می کنید.

برای مثال در حدیثی آمده است: هیچ مرد مسلمانی نیست که نگاهش به نامحرمی بیفتد و چشم خود را پایین اندازد مگر این که خداوند متعال به او توفیق عبادت دهد که شیرینی آن را در دل خودش بیابد. (میزان الحکمه ترجمه حمیدرضا شیخی، ص ۶۳۲۳ )

امام صادق ـ علیه السّلام ـ نیز می فرماید: «هرگاه کسی نگاهش به نامحرم بیفتد و چشم خود را به طرف آسمان کند یا آن را بر هم نهد، هنوز چشم برهم نزده خداوند از حورالعین به ازدواج او درآورد.» (همان)

علی(علیه السلام) فرمود: «چشم پوشی از نگاه (حرام) بهترین عامل بازدار از شهوت است.»

بدیهی است با توجه به عواقب و آثار نامطلوبی که نگاه به نامحرم در زندگی دارد؛ در مقابل چشم پوشی از نامحرم  نیز درخور پاداش است. دیدن شگفتی ها، راحتی قلب، خلق وخوی نیک و از همه مهمتر تقویت و تشدید عاطفه بین همسران از جمله پاداش ها و فواید آن است.

 

◄عوارض نگاه به نامحرم را یادآوری کنید

اگر همسر شما مردی معتقد و مقید به انجام واجبات باشد کار شما بسیار راحت تر خواهد بود زیرا بیان احادیث مرتبط می تواند به شما کمک بسیاری نماید.

از جمله عوارض عادت به نگاه های اضافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ممکن است چیزی را ببیند و دوست داشته باشد آن را در مالکیت خود داشته باشد اما نمی تواند و دچار سرخوردگی و افسردگی می شود.

۲- نگاه های اضافی ذهن و دل را به خود مشغول کرده و سبب می شود از یاد خدا غافل شود و از عبادت نیز لذتی نبرد.

۳- به تدریج ایمانش ضعیف می شود و حب خدا در دلش از بین می رود.

۴- عادت به نگاه های اضافی به اطراف قطعاً به بیماری خطرناک چشم چرانی تبدیل خواهد شد.

۵- این عادت زشت انسان را در نظر دیگران خوار می کند و ارزش و جایگاه او را پایین می آورد.

۶- اگر نتواند نگاهش را کنترل کند قطعاً گاهی هم نگاهش یه نامحرم خواهد افتاد و این نگاه بسیار خطرناک است زیرا ممکن است ناخودآگاه محبت نامحرم از طریق نگاه در دلش بیفتد. در اینصورت روابط او با همسرش به شدت صدمه دیده و کانون خانواده در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

۷- نگاه های پراکنده به اطراف به تدریج انسان را تنوع طلب می کند که این ویژگی نیز خساراتی را برای فرد و خانواده به دنبال خواهد داشت.

۸- راه برای گناهان دیگر باز می شود و به تدریج به گناهان بزرگتر گرایش پیدا خواهد کرد.

۹- عذاب های اخروی را به دنبال خواهد داشت. در روایت داریم هر که چشمش را از حرام پر کند خدا در قیامت چشم او را از آتش پر می کند. (میزان الحکمه ترجمه حمیدرضا شیخی، ص ۶۳۲۳)

 

◄ چارچوب جدیدی را برای حدود روابطتان تعیین کنید

هنگامی که همسرتان برای ترک عادت خود با شما همراه شد؛ قوانین جدیدی را با توافق او برای محدوده روابطتان بین خود و دیگران تعیین کنید و به همدیگر قول بدهید که به این قوانین پایدار بمانید. در این مسیر از محبت و عاطفه همسری بسیار کمک بگیرید. برای اینکه همسرتان آن گونه باشد که شما می خواهید؛ لازم است در ابتدا شما نیز آنگونه باشید که او می خواهد.

 

◄با یکدیگر قرار بگذارید که کمتر با نامحرم ارتباط و گفتگوی غیرضروری داشته باشید

یکی از راه های حفظ نگاه از حرام این است که انسان کاری کند که کمتر با نامحرم اختلاط و گفتگوی غیرضروری داشته باشد و اگر نگاهش به نامحرم افتاد سریع چشم خود را از او بازگرداند.

بهتر است این قرار را بین خود بگذارید که هر دو کمتر در شرایط یا محیط هایی که زنان بدحجاب حضور دارند قرار بگیرید؛ تا مدتی سعی کنید برای گردش های خانوادگی از اماکن سالم تر استفاده کنید.

 

◄در رفت و آمد با بستگان بد پوشش به مهمانی سر زدنی اکتفا کنید

از رفت و آمد با بستگانی که در جمع خانوادگی پوشش خود را حفظ نمی کنند و آرایش های غلیظ استفاده می کنند جداً بپرهیزید. قطعاً این روش در صورتی امکان پذیر است که همسرتان کاملاً با شما همراه شده باشد. برای اعتمادسازی ابتدا از بستگان خود شروع کنید. اگر در اطرافیان خود زنانی هستند که با جلوه گری بیش از حد و خارج از عرف جلوی نامحرم حاضر می شوند از آن ها دوری کنید و اگر از بستگان نزدیک هستند که صله رحم نسبت به آنان واجب است؛ می توانید به مهمانی های «سر زدنی» اکتفا کنید.

 

◄از نگاه های زائد به این سوی و آن سوی خودداری کنید

لازمه ی راه رفتن در خیابان این است که به روبرو نگاه کنیم؛ خداوند نیز نفرموده است که با چشم بسته راه بروید اما فرموده است که در مقابل نامحرم نگاه های خود را فرو بیندازید.(آیه ۳۰ سوره نور)

کسی که عادت به نگاه کردن های پراکنده به اطراف خود دارد به این راحتی نمی تواند نگاه خود را از حرام حفظ کند؛ لازمه ی آن این است در مواقع عادی که اصلاً نامحرمی حضور ندارد و اجازه دارد به اطراف خود نگاه کند؛ در آن لحظات از نگاه های زائد به این سوی و آن سوی خودداری کند. به طور کلی سعی کنید دامنه و وسعت دید خود را محدود کند تا به تدریج بتواند نگاه خود را از حرام هم حفظ کند.

 

برای داشتن یک جامعه سالم لازم است هر یک از افراد نسبت به حریم خانواده خود مسئول باشند و چه زیباست که همسران و والدین برای رفع معضلات رفتاری مربوط به حیا و عفاف در خانواده، با صبر و حوصله اقدام به پیگیری و حل آن ها نمایند تا خود در سایه ی خانواده ای پاک و سالم آرامش داشته باشند و به تبع آن همگی از جامعه ای ایمن از نظر اخلاقی، بهره مند شویم.


اللهم عجل لولیک الفرج...