بعد از خوردن این بستنی ها به طور کلی اخلاق بچه ها عوض شده و رشد فکری آن ها سرعت می گیرد؛ در نتیجه زودتر به بلوغ رسیده و میل به ازدواج پیدا می کنند. تا جایی که پسر عاشق دختر صاحب خانه می شود و او را از پدرش خواستگاری می کند.

فیلم بچگیتو یادت نره

+ لطفا نظرتون رو درباره ی این فیلم و این نقد بفرمایید

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

یک فیلم برای تمام اعضای خانواده، شیرین و بامزه! اگر می خواهید خواستگاری و عروسی عجیب و غریب ببینید باید بچگیتونو فراموش نکنید! یک قصه متفاوت، یک دنیای شیرین.

این جملات را در تیزر تبلیغاتی فیلمی می بینید که عوامل آن مدعی هستند که آن را برای کودکان و نوجوانان ساخته اند. اما وقتی برای دیدن این فیلم به سالن سینما می روید متوجه می شوید که دیدن بعضی از صحنه های این فیلم حتی برای بزرگترها هم مناسب نیست چه برسد به کودکان.

داستان از آنجایی شروع می شود که یک دانشمند با پیدا کردن یک شهاب سنگ و استخراج ماده ایی از آن، محلولی را کشف می کند که موجب رشد سریع گیاهان و جانوران می شود. در بخش دیگر این داستان پسر بچه ایی ۹ ساله در کنار پدر و مادرش زندگی می کند که مدام در مدرسه توسط یکی از همکلاسی هایش مورد آزار و اذیت قرار می گیرد؛ اما دختر صاحب خانه را اذیت می کند. در گیر و دار همین اتفاق ها آقای دانشمند برای تست کردن ماده ایی که کشف کرده آن را روی بستنی ها ریخته و رایگان در پارک بین بچه ها تقسیم می کند. ماجرای اصلی از همین جا شروع می شود. بعد از خوردن این بستنی ها به طور کلی اخلاق بچه ها عوض شده و رشد فکری آن ها سرعت می گیرد در نتیجه زودتر به بلوغ رسیده و میل به ازدواج پیدا می کنند. تا جایی که پسر عاشق دختر صاحب خانه می شود و او را از پدرش خواستگاری می کند.

بعد هم عشق به وجود آمده بین آن ها بالا گرفته و قرار ملاقات های خارج از خانه و چت کردن و… نشان داده می شود. در نهایت پدر و مادرها تصمیم می گیرند تا مراسم خواستگاری نمایشی برای کودکان برگزار کنند و در نهایت بچه ها با هماهنگی دوستان و شخصیتی به نام عمه خانوم مراسم ازدواجی ترتیب می دهند و عروسی می گیرند. اما اکسیری که استفاده کرده بودند حال آن ها را بد می کند و جانشان را به خطر می اندازد. دانشمند پیر از راه می رسد و تنها راه درمان آن ها را گریه کردن معرفی می کند. بچه ها گریه می کنند و دوباره به دوران کودکی خود بر می گردند.

این خلاصه ایی از داستان فیلم بچگیتو فراموش نکن به کارگردانی جلال فاطمی بود که در سال ۱۳۹۰ برای کودکان ساخته شد. صرف نظر از حضور بازیگرانی چون اکبر عبدی، بهاره رهنما، بهنام تشکر، فرهاد آییش که می توان گفت تنها نقطه قوت فیلم است، داستان و محتوای فیلم از نقاط ضعف بسیار زیادی برخوردار است.

 

فیلم بچگیتو یادت نره

 

این فیلم  برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست

 

متأسفانه بر خلاف این که فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت داده شد و پس از اکران هم دیدنش برای تمام اعضای خانواده توصیه گردید اما به دلیل موضوع پیچیده آن خیلی مورد استقبال مخاطبان کم و سن و سال قرار نگرفت. فهمیدن این موضوع که اکسیر کشف شده چه بود و چه کرد و پیدا کردن ارتباط بین این اکسیر و اتفاقات در حال وقوع کمی برای مخاطب کودک و نوجوان دشوار است. حتی در نشست خبری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، یکی از حاضرین در سالن از تهیه کننده این فیلم این سوال را پرسید که بزرگ شدن را می توان با چیزهای مختلفی نشان داد مثل شغل، خانه داری، تحصیل و… چرا کارگردان ازدواج را نمادی از بزرگ شدن نشان داده است؟ تهیه کننده نیز پاسخ داده بود که به دلیل جذابیت موضوع ازدواج، آن را پر رنگ کرده اند.

 

فیلم بچگیتو یادت نره

از این مسائل که بگذریم نقد اصلی این فیلم متوجه نوع رفتاری است که کارگردان خواسته یا ناخواسته درصدد ترویج آن است. در طول فیلم کارگردان تقریبا هیچ حریمی بین فرزندان و والدین قائل نشده است. این حق به فرزندان داده شده است که برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند. خصوصا در امر مهمی مثل ازدواج نقش خانواده ها را کاملا کمرنگ جلوه داده است.

از دیگر اشکالاتی که می توان به این فیلم وارد کرد این است که در بطن داستان به کودکان یاد می دهد که داشتن روابط آزاد و  بیرون رفتن و حرف زدن با نامحرم هیچ اشکالی ندارد. از طرفی هم نشان دادن حالات عشوه گری و ناز توسط یک دختر ۷ ساله برای کودکان و نوجوانانی که این صحنه ها را می بینند اصلا خوشایند نیست.  در واقع پدر و مادرها با بردن فرزندانشان برای دیدن این فیلم به ایجاد بلوغ زودرس در آن ها کمک می کنند.

مسائلی همچون عشق و علاقه قبل از ازدواج و عشوه گری و ناز شاید در دنیایی بزرگترها امری عادی تلقی شود ولی قطعا  برای کودکان معنا و مفهومی ندارد و تنها حس کنجکاوی آن ها را نسبت به این نوع رفتارها برانگیخته می کند. این سبک فیلم ها خواسته یا ناخواسته اقدام به قبح شکنی بعضی مسائل می کنند و رفتارهایی را که جزوی از خط قرمزهای جامعه است ترویج می دهد.

 

 

فیلم بچگیتو یادت نره

 

پیشنهاد ما به والدین این است که قبل از بردن آن ها به سینما درباره فیلم مورد نظر تحقیق کنند. خلاصه و یا نقد فیلم را بخوانند و به تیزرهای تبلیغاتی فیلم اعتماد نکنند. این کار باعث می شود تا آن ها از کودکان فیلمی مناسب با سن خود را ببینند و از آسیب هایی که برخی از این فیلم ها به دنبال دارند در امان باشند.


منبع:باحجاب