بعد از اتمام تماشای فیلم که همزمان شد با اذان مغرب و عشا، به سمت نمازخانه رفتم. نمازخانه در طبقه منفی ۲ قرار دارد. مساحت نمازخانه بانوان ۶ متر است. هنگام اکران فیلم های دیگر به ندرت کسی در نمازخانه رفت و آمد می کند اما  با توجه به اکران فیلم محمد و مخاطبان خاصش، جا برای نماز خوان ها کم بود و به زحمت باید خود را در نمازخانه جا می کردیم.

سینما آزادی

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

بعد از مدت ها دوری از سینما برای تماشای فیلم «محمد» به سینما آزادی رفته بودم، از روی کنجکاوی ظاهر تماشاگران را نگاه می کردم. این بار نیز مثل وقتی که یک فیلم ارزشی روی پرده می رود، تعداد تماشاگرانی با ظاهر مذهبی و متعارف تر در سینما آزادی بیشتر شده بود.

نمایش فیلم های ارزشی و به دنبال آن حضور مذهبی ها در سینما آن هم به تعداد چشمگیر مثل یک سونامی می ماند که حرف های بسیاری را با خود می آورد و برخی حرف ها و نگرش ها را با خود می برد. این نگرش را ایجاد می کند که سینماگران اگر بخواهند می توانند فیلم های ارزشی تولید کنند تا همه ی اقشار مردم را پای پرده سینماها بکشانند و از طرفی این نگاه را در اذهان اصلاح می کند که “مذهبی ها اهل سینما نیستند” یا “سینما جای مذهبی ها نیست” و حرف هایی از این قبیل.

 

سینما آزادی

 

این اتفاق هر چند وقت یکبار یا هرچند سال یکبار در سینماهای ما اتفاق می افتد. گاهی آنقدر فاصله بین اکران فیلم های ارزشی و وزین زیاد می شود که باید به کمک منجمین وقوع چنین پدیده هایی را پیش بینی نماییم؛ وقوع فیلم هایی مثل «ملک سلیمان»، «چ»، «شیار» و «محمد».

 

آیا مذهبی ها نگاه هنری ندارند؟

 

شاید برخی گمان کنند که خانواده های مذهبی چندان به سینما رفتن اعتقاد ندارند و یا نگاه هنری ندارند که فیلم های سینمایی را با ارزش نمی دانند، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم مقید و متعهد به دلیل فضای ناسالمی که در نتیجه هنجارشکنی های برخی به اصطلاح هنرمندان، بر سینماها سایه افکنده از یک سو و از سوی دیگر به دلیل فقدان فیلم هایی که در خور شأن و منزلت انسانی انسان و مقام بندگی او باشد، از سینما فاصله گرفته اند.

دکتر موسی اسماعیل نژاد معتقد است: طبیعی است انسانی که در عمده آثاری که تماشا می کند، حضور خدا را در زندگی کاراکترها و رویدادهای جاری جامعه نمی بیند، به تدریج در زندگی خود نیز از خدا و ارتباط عاطفی و قلبی با خدا فاصله گرفته و در نتیجه دچار ناامنی روانی می شود؛ لذا بخشی از سینمای ایران، به عمد یا به سهو! مهمترین عامل ایجاد امنیت روانی در انسان را نادیده گرفته است و به عمد یا به سهو! برخی آثار نمایشی مروج بی ایمانی و بی تقوایی بوده اند.(نقل از سینما پرس)

شاید برخی سینماگران این انتقاد به مذاقشان خوش نیاید که فیلم شان را در خور مخاطب مسلمان ندیده ایم اما باید واقعیت را پذیرفت که زنجیره فیلم هایی که در آن جز روابط ناسالم زن و مرد، پوشش های نامتعارف، تجمل گرایی، پوچ انگاری، خیانت همسران و از این قبیل را به نمایش می گذارند حتی به درد دنیایمان هم نمی خورد چه برسد به آخرت!!!

 

سینما آزادی با چاشنی نماز اول وقت

 

بعد از اتمام تماشای فیلم که همزمان شد با اذان مغرب و عشا، به سمت نمازخانه رفتم. نمازخانه در طبقه منفی ۲ قرار دارد. مساحت نمازخانه بانوان ۶ متر است. هنگام اکران فیلم های دیگر به ندرت کسی در نمازخانه رفت و آمد می کند اما با توجه به اکران فیلم محمد و مخاطبان خاصش، جا برای نماز خوان ها کم بود و به زحمت باید خود را در نمازخانه جا می کردیم.

سینما آزادی با داشتن ۸۰۰ متر مساحت و با ۹ هزار مترمربع زیربنا دارای ۵ سالن شامل یک سالن ۶۰۰  نفره و چهار سالن ۲۰۰ نفره است و دو رستوران، سه کافی‌شاپ و ۴ طبقه تجاری، نمازخانه اش ۶ متری است و در طبقه منفی ۲ قرار دارد.

همه دست به دست هم داده ایم تا باور کنیم که برخی مکان ها مثل سینما آزادی جایی نیست که نمازخانه اش در ساعات نماز پشت هم پر و خالی شود. بنابراین نمازخانه ای با مساحت ۶ تا ۱۲متر می تواند کافی باشد و البته ممکن است بلا استفاده هم بماند.

شاید در اوقات دیگر هم بسیاری از مخاطبان سینما که اهل نمازند به دلیل جو حاکم بر سینما آزادی، نماز خواندن را به بعد از سینما موکول می کنند، چرا که هنگام اکران فیلم های دیگر، در نمازخانه به ندرت رفت و آمدی شاهد هستیم.

 

مذهبی ها هم به سینما می روند

 

وقتی فیلم با ارزشی روی پرده می رود بیشترین قشری که به تکاپو می افتند که در اولین فرصت برای تماشای آن به سینما بروند، افراد مذهبی و متعهد به ارزش ها هستند.

 

سینما آزادی

 

اینگونه است که راه روهای سینما و سالن های آن در هر نقطه ای از شهر شاهد آدم هایی است که متفاوت از همیشه اند؛ با پوشش هایشان، با رفتارهایشان، با تفکراتشان، کسانی که برای خود، خانواده و سینما ارزش قایل اند و وقت با ارزش خود و خانواده شان را برای فیلم های شایسته صرف می کنند.

 

سینما آزادی

 

استقبال قشر مذهبی از سینما تا جایی است که هنگام اذان، نمازخانه سینماها با کمبود جا مواجه می شوند. وقت آن رسیده است که برخی سینماگران باور کنند؛ «مذهبی ها هم به سینما می روند» و برای این دسته از مخاطبین خود دست به کار شوند تا شاید توشه ای برای آخرت خود تدارک ببینند.

 اللهم عجل لولیک الفرج...

منبع:باحجاب