تعداد بانوان محجبه در غرب آنقدر زیاد و چشمگیر است که این موضوع علی رغم همه تلاش های غربی ها قابل سانسور نیست…

زنان محجبه غربی

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

زن، موجودی فاقد روح انسانی

 

در یونان باستان که یکی از مظاهر تمدن غرب به حساب می آید، وضعیت زنان و دختران هیچ تناسبی با واژه تمدن نداشت. آن ها از هیچ نظر برای زن منزلت و جایگاهی قائل نبودند. زنان رومی در حقیقت اشخاص به شمار نمی آمدند و در دسته بندی ها جزو اشیاء بودند و مانند اشیا به ارث برده می شدند. حتی ظهور ادیان الهی در غرب، تغییر مطلوبی در وضعیت زنان به وجود نیاورد؛ چرا که ادیان الهی دستخوش تحریف قرار می گرفتند و برخی قوانین ظالمانه بشری جایگزین قوانین الهی می شدند؛ مثلا در آیین تحریف شده یهود تولد دختر را مایه ننگ می دانستند و همچنین در اندیشه های مسیحیت زن را عاملی وسوسه گر، عامل فریب آدم، همکار شیطان و گاهی هم شیطان کوچک می خواندند.

 

حجاب در غرب

 

در قرون وسطی، زن و معایب زنان یک موضوع ادبی همیشه زنده بود و طبقه اشراف و کلیسا، مقام و موقعیت زن را سخت مورد تعارض قرار می دادند. زن در اندیشه قرون وسطایى، منفور، عاجز و محروم از مالکیت بود. وقتى او با املاک و اموال شخصى خود به خانه شوهر می رفت، حق مالکیت از او سلب مى ‏شد و مالکیت، خود به خود به شوهر انتقال مى ‏یافت؛ زیرا زن، صاحب شخصیتى نبود.

در این دوران زن در اروپا و سایر ممالک جهان به قدرى بى‏ ارزش بود که در هیچ اجتماعى او را به حساب نمى‏ آوردند. علما و فلاسفه به مجادله مى‏ پرداختند که آیا زن اساساً روح دارد یا به کلى فاقد روح است؟ در صورتى که روح داشته باشد، آیا روحش روح انسانى است یا حیوانى؟ و بر فرض داشتن روح انسانى، آیا وضع اجتماعى و انسانى او نسبت به مرد، وضع بردگى است یا کمى بالاتر از آن؟ زن گاهى وسیله شهوترانى و گاهى مانند چهارپایان در کار خوردن، آشامیدن، باردارى، زایمان و… بود.

 

 در زیر به نظر برخی از اندیشمندان غربی درباره زن اشاره می کنیم:

 

*سقراط (فیلسوف یونان باستان): وجود زن بزرگترین منشأ انحطاط بشری است.

*افلاطون (یکی از بزرگترین فلاسفه جهان): از میان امور نیکی که به سبب آن ها باید خدایان را سپاس گزارد نخست این است که من را آزاد آفریده اند نه برده و دوم اینکه من را مرد خلق کرده اند نه زن.

*سنت آگوستین (از تأثیر گذارترین فیلسوفان قرن ۱۹): زن حیوانی است که نه استقامت دارد و نه استوار است.

*توماس آکونیاس(پرآوازه ترین دانشمند قرون وسطی): زن با نخستین مقصود طبیعت یعنی کمال جویی منطبق نیست؛ بلکه با دومین مقصود طبیعت یعنی گندیدگی، فرتوت بودن و بد شکلی انطباق دارد.

*ژان ژاک روسو(فیلسوف و نویسنده قرن۱۸): هرگونه آموزش زن باید توسط مرد باشد و زن برای آن ساخته شده که تسلیم مرد باشد و بی عدالتی های او را تحمل کند.

 

حجاب در غرب

 

انقلاب صنعتی و حضور پر رنگ زنان در بازارهای کار

 

 پس از انقلاب صنعتی در اواسط قرن هجدهم میلادی، دنیای غرب، حیات و پیشرفت خود را متکی به نیروی کار یافت و مسئله کار زنان مطرح شد و نظام سرمایه داری غرب، زن را از چند جنبه برای پیشبرد اهداف اقتصادی مفید ارزیابی کرد. در این دوران نقش زنان با توجه به قابلیت هایی جنسی شان در سه دسته تعریف می شد:

۱-نیروی کار ارزان:

 به گفته ویل دورانت تاریخ نگار و نویسنده آمریکایی، زنان کارگرانی ارزان تر بودند و کارفرمایان آن ها را بر مردان سرکش و گران ترجیح می دادند. صاحبان صنایع، دولت های غربی و دستگاه های قانون گذار، تدابیر فوق العاده ایی اندیشیدند تا زن را از کانون خانواده به محیط کار و صنعت جذب کنند؛ چرا که ترویج این فرهنگ کار ساده ایی نبود، تأسیس مهد کودک ها و شیرخواگاه ها از جمله همین تدابیر بود.

۲- پر کردن خلاء جنسی مردان:

یکی از دلایلی که مردان جوامع غربی، زنان را از خانه ها به محیط های کاری کشاندند این بود که بتوانند به راحتی از آن ها بهره جنسی ببرند. چرا که تا زمانی که محیط های کار، محلی برای حضور مردان بود، آن ها نمی توانستند خلاءهای جنسی شان را پر کنند. بنابراین زنان با حضور در بازار کار به عنوان ابزاری رایگان برای لذت جویی، در اختیار مردان قرار گرفتند.

۳- عنصری برای تبلیغات

ظرافت و زیبایی هایی که در ظاهر زنان وجود داشت صنعت گران را وسوسه کرد تا از آن ها به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای فروش بیشتر کالاهایشان بهره ببرند. امروزه این موضوع آنقدر بدیهی و عادی شده است که حتی فروش دستمال توالت بدون تصویر زنی نیمه برهنه در کنار آن امکان پذیر نمی باشد و این گونه دنیای کار، اشتغال و صنعت دنیای حضور زنان شد.

 

دست آورد انقلاب صنعتی برای زنان

 

زنان برای حضور بیشتر در دنیای کار مجبور شدند که به ساز سیاستمداران و سرمایه داران غربی برقصند. آن ها پس از ورود به محیط کار به آهستگی پوشش را کنار گذاشتند و وارد گرداب برهنگی شدند. اما نتیجه حضور زنان در جامعه به عنوان نیروی کار چه شد؟ با نگاهی به آمارها و گزارش ها می توان به راحتی جایگاه اجتماعی زنان و دختران در کشورهای غربی را مورد بررسی قرار داد:

 

حجاب در غرب

 

◄روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی می نویسد، مافیای قاچاق انسان برای اثبات مالکیت خود بر زنان و برده های جنسی روی بدن آن ها علائمی شبیه بارکد خالکوبی می کند تا آنان را به قیمت هزاران پوند بفروشد. روزنامه دیلی میل در گزارش مورخ ۲۴ سپتامبر۲۰۱۴ خود این گونه می نویسد: طبق قانون، مدارس ابتدایی در صورتی که درس های آموزش جنسی را متوقف کنند مجازات می شوند. مدارس راهنمایی نیز موظف هستند قرص های ضد بارداری و لوازم جلوگیری از بارداری در مدارس توزیع کنند.

◄مرکز مقابله با بحران تجاوز آمریکا موسوم به سانتا باربارا در گزارش خود می نویسد: در هر دقیقه سه زن آمریکایی مورد تجاوز واقع می شوند و با این حساب سالانه ۶۳۸ هزار مورد تجاوز قرار می گیرند. آمارهای ارائه شده از سوی دفتر آمار جنایات ملی آمریکا در سال ۱۱۹۰ نیز این گزارش ها را تأیید می کند.

 

حجاب در غرب

 

◄گرایش زنان غربی به مصرف مشروبات الکی، مواد مخدر، ارتکاب به قتل و جنایت و دیگر بزه های اجتماعی که با روح و لطافت زن نامأنوس است حاصل نگاه کاسب کارانه و مادی به زنان و دختران است.

◄مطابق آمار هر بیست دقیقه یک بار، یک زن در سوئد کتک می خورد و مجروح می شود و در هر سه ساعت یک بار، به یک زن تجاوز می شود.

◄ طبق گزارش مرکز برابری زنان، ۳۰ الی ۵۰ درصد از زنان یونان در معرض خشونت و تجاوز جنسی در محل کار خود قرار گرفته اند.

 

اعتراف

 

در پی وخیم شدن اوضاع زنان در جوامع غربی و بالا رفتن شدید آمار خشنوت و تجاوز علیه زنان، آن ها خود را شکست خورده یافتند. زنان با حضور در عرصه کار و فعالیت، نه تنها جایگاهی پیدا نکردند بلکه از مکانِ همسری و مادری تنزل یافته و خودشان را به عنوان کالا به مردان عرضه نمودند. شرایط به گونه ایی شد که آن ها  به دنبال دست آویزی برای رهایی از باتلاقی بودند که خواسته یا ناخواسته در آن گرفتار شدند. آن ها باید کاری می کردند که توجه مردان را از اندام و ظاهرشان به توانمندی هایشان معطوف کنند. بنابراین به لباس های پوشیده رو آوردند و کم کم پوشش ظاهر را جایگزین برهنگی نمودند. به دنبال این تغییر در سبک پوشش، خود مردان غربی نیز اعتراف کردند که پوشش برای حفظ جایگاه زن لازم و ضروری است و نه تنها آزادی زن را صلب نمی کند بلکه می تواند توجه همه را به جای ظاهر به شخصیت او جلب کند. به عنوان مثال:

– ادوارد یاکوب، جهانگرد و طبیب آلمانی، درباره حجاب می گوید:

در ایران به زنانی با حجاب بر می خوریم که به هنگام صحبت کردن از طرز تکلم آن ها می توان به مقام بلندشان پی برد. زنان ایرانی در خروج از منزل آزادی بسیاری دارند و علی رغم جدار مستور خود به همه امور، اعمال نفوذ دارند. حتی در کارهای سیاسی، در سقوط برخی حکام و وزرا سرنخ را باید از آن ها جست.

– لوی، وکیل یهودی، معتقد است: حجاب یکی از دستورات قرآن است که ارزش اخلاقی زن در جامعه را تعیین می ‏نماید. حجاب نشانگر پاکیزه بودن، رستگاری و آلوده نبودن زن است.

– میشل لالان، کشیش فرانسوی، می‏ گوید: «من به عنوان یک مسیحی مطمئن هستم که حجاب مسلمانان همچون یک ارزش معنوی باید آزاد باشد و جایگاه مناسب خود را در میان جامعه داشته باشد.»

با این حال امروزه با همه این نابسامانی ها، زنان غربی با گرایش به پوشیدگی، رهایی از حس ناامنی را تجربه می کنند و ترویج پوشیدگی زنان در غرب روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از ستارگان غربی میل به حجاب پیدا کرده اند و گاهاً برخی از سیاستمداران و چهره های شناخته شده از زنان غربی نیز در انظار و رسانه ها با حجاب حضور می یابند. این بدان معناست که حجاب یک مقوله فطری است و فطرت بیدار انسان ها فارغ از هر مذهب، نژاد و آیینی به منظور تکامل و تعالی انسانی نیازمند پوشیدگی و دوری از نگاه های جنسی و مادی است.

 

موج حجاب در غرب

 

 تعداد بانوان محجبه در غرب آنقدر زیاد و چشمگیر است که این موضوع علی رغم همه تلاش های غربی ها قابل سانسور نیست و روز به روز اخبار جدیدی از این افراد در رسانه پخش می شود.

 

حجاب در غرب

 

◄نیکول کویین یک عکاس اهل دالاس آمریکاست. او پیش از محجبه شدنش در مکان های نامناسب مختلفی عکاسی می کرد. نیکول کویین درباره حجابش می گوید: «وقتی حجاب گذاشتم می دونستم که دیگه نباید به هرجایی برم و عکس بگیرم وقتی بعد از مسلمان شدنم حجاب گذاشتم ذوق زده و هیجان زده بودم. من هرگز حاضر نیستم حجابم رو کنار بذارم. اگرچه خیلی ها با من بحث می کنند. اونا در فرهنگ آمریکایی به من میگن که تو بدون حجاب زیباتری اما من حجاب دارم و هرگز هم حجابم را کنار نخواهم گذاشت.»

 

حجاب در غرب

 

◄ ماشا الیلیکینا خواننده مشهور روسی که محجبه شد. شهرت او با اوج گرفتن گروه فابریک در روسیه به بالاترین حد رسید. اما پس از مدتی موسیقی را رها کرد و اکنون حجاب اسلامی دارد. او که به پنج زبان روپایی تسلط دارد هم اکنون به جای خوانندگی به تدریس زبان در دانشگاه ها مشغول است. وی درباره حجابش می گوید: «من از بی حجابی قبل از مسلمان شدنم متنفرم و حالا احساس خوشبختی می کنم. من دوست ندارم به عکس های بی حجاب گذشته ام نگاه کنم اما با مواجه شدن مردم با اون عکس ها مشکلی ندارم. چون اون ها باید بدونند که یک فرد می تونه دوباره متولد بشه و زندگی پاکی رو شروع کنه.»

◄ آلیس حسن آوا آوازه خوان مشهور موسیقی رپ است که پس از گرایش به اسلام و انتخاب حجاب در سن جوانی و در اوج شهرت، از محبوبیت و شهره بودن چشم پوشی کرد. او می گوید: «من دیگر نمی خواهم برای جلب رضایت افراد معتاد آواز بخوانم، نمی خواهم سعی کنم آن ها خوششان بیایند.» او درباره مهاجرتش از مسکو به پایتخت تاتارستان می گوید: «در مسکو به خاطر حجابم واهمه خشونت داشتم اما در اینجا خود را آرام حس می کنم.»

 

حجاب در غرب

 

◄ سارا جوزف متولد لندن است و بعد از برگزیدن اسلام وحجاب اسلامی مدیریت مجله ایی را برعهده دارد که در آن به ارائه شیوه صحیح زندگی مسلمانان بر اساس تعالیم اسلامی می پردازد. او درباره حجاب می گوید: «حجاب یک موضوع واضح برای عفت و سلامت جامعه است. زن اهمیت زیادی در اسلام دارد و زن ها فقط برای لذت جویی مردها نیستند.»

◄ سوزان کارلان اهل استرالیاست. مادر او به او گفته بود که حاضرم با یک قاچاقچی مواد مخدر ازدواج کنی اما هیچ وقت مسلمان و محجبه نشوی. اما پس از مطالعه و تحقیق فراوان او مسلمانی محجبه شد. سوزان می گوید: «حجاب ما بر اساس دستور خدا و مطابق خلقت انسان هاست. ما با حجاب راحت هستیم. نه فقط به خاطر دستور دین بلکه بیشترین تأکید من به حجاب به خاطر حفظ عفاف است. به نظر من کسانی که حجاب ندارند هیچ دلیل ندارند که ثابت کنند با آن پوشش ها امنیت دارند. متأسفانه وقتی من حجاب گذاشتم در خیابان ها با تنگ نظری مواجه شدم. به نظر من درباره حجاب سیاه نمایی دروغین شده، در حالی که حجاب سنبل زن مسلمان به شما می آید و من با حجاب به خدا نزدیک می شوم.»

این زنان مسلمان و محجبه علی رغم جو سنگین موجود در کشورهایشان و تبلیغات گسترده و محرومیت های اجتماعی فراوانی که پس از محجبه شدن در انتظارشان است؛ اسلام و حجاب را برگزیده اند و این می تواند حامل پیام های بسیاری برای زنان مسلمان و حتی غیر مسلمان باشد.

 

حجاب در غرب

 

استقبال نوجوانان غربی از مدهای عفیفانه

 

گرایش به حجاب و پوشش در غرب تنها به زنان و دختران مسلمان خلاصه نشد بلکه بسیاری از دختران نوجوان غربی به لباس های باز و زننده ایی که برای نوجوانان تولید می شد اعتراض کردند. آن ها خواستار مدهای عفیفانه تری بودند. ونی شلیت در کتاب دختران به عفاف روی می آورند نامه ایی از «الا گاندرسون» یک دختر ۱۱ ساله آمریکایی را آورده است که به یک فروشگاه لباس فروشی به نام «نردستروم» نوشته و از فروشندگان آن خواسته است لباس های عفیفانه تری بفروشند. در بخشی از نامه الا آمده است: «نردستروم عزیز، من دختر ۱۱ ساله ای هستم که برای خرید لباس (به ویژه شلوار لی) به این فروشگاه آمدم، اما همه آن ها تنگ بودند. سایز بعدی هم بسیار بزرگ تر بود. فروشندگان شما می گویند فقط یک مد مناسب وجود دارد. اگر  این حرف درست باشد پس دختران باید نیمه عریان در خیابان ها راه بروند. به نظرم لازم است این رویه را تغییر دهید.» نامه او پوشش رسانه ای ملی گسترده ایی پیدا کرد و باعث شد در کشورهای مختلف درمورد مدهای معاصر بحث شود.

 

حجاب در غرب

 

حمایت زنان غربی از حجاب

 

با به راه افتادن موج گرایش به پوشش و حجاب بسیاری از زنان و دختران غیر مسلمان حمایت خود را از پوشش و حجاب اعلام کردند. آن ها از طریق کمپین ها، راهپیمایی ها و برگزاری همایش ها خشونتی که علیه زنان محجبه در کشورهای مختلف صورت می گیرد را محکوم نمودند. بیشتر آن ها به درخواست زنان مسلمان مبنی بر یک بار تجربه حجاب، پاسخ مثبت دادند و اعتراف کردند که در حجاب احساس آرامش دارند.

 

حجاب در غرب

حجاب در غرب

 

با توجه به همه این مطالب می توان گفت که یک موج جهانیِ پوشیدگی در حال رخ دادن است. موجی که توسط یک نظریه پرداز سیاسی، «انقلاب ژاکت های دگمه دار» نام گذاری شده است. او در سال ۲۰۰۱ گفته بود که زندگی مدرن اجازه استفاده از لباس های عفیف و پوشیده را به مردم نخواهد داد و حالا با رویکردی که دختران غربی نسبت به حجاب در پیش گرفته اند اعتراف می کند گویا ژاکت های دگمه دار، که نمادی از لباس هایی پوشیده اند، در حال بازگشت به جامعه هستند.

 

حجاب در غرب

منبع:باحجاب

اللهم عجل لولیک الفرج...