خانمی جوان و با روابط عمومی بالا نیازمندیم…خانمی جوان و شیک پوش نیازمندیم…خانمی با چهره­ای مرتب و موجه نیازمندیم… و…

sdfsd

اینها نمونه هایی از آگهی­ ها و اطلاعیه­ های کاریابی برخی از شرکت­ها است که در آن از فرد درخواست می‌کنند که آرایش‌های آنچنانی داشته باشد یا زمانی که فرد به آن مکان مراجعه می‌کند فرم‌هایی را باید پر کند که در آن اطلاعات وزن، قد فرد یا اطلاعات خصوصی افراد را می‌خواهند.

با نگاهی به گوشه و کنار شهرها می توان مصادیق متعدد سوء استفاده ها ابزاری از زنانی را دید که در محیط هایی متضاد با شأن و منزلت واقعی شان مشغول به کارند. رویکرد حاکم در به کارگیری دختران و زنان در شرکت ها و دفاتر خصوصی و نگاه ویترینی به آنان در تضاد آشکار با فرهنگ اسلامی-ایرانی است.

رخ دادن چنین اتفاق هایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه ما، که در آن زن ستون سلامت اخلاقی، روانی و اجتماعی بوده و مرد از دامان او به معراج می رود، توجیه ناپذیر است.

وقتی از یک رئیس یک شرکت خصوصی جویا شدیم چرا شما از کارمندان خانم می­خواهید آرایش کرده باشند، این طور مدعی شد که با توجه به اینکه شرکت ما یک شرکت بازرگانی می­باشد و با بازرگانان سایر کشورها رفت و آمد داریم از کارمندان ایرانی خود نیز خواستار ظاهر غیر ایرانی و اسلامی هستیم!!

دکتر مصطفی اقلیما متخصص مسائل و آسیب های اجتماعی معتقد است:

                                                             ujty

استفاده ابزاری از زنان در محیط های کار در کشورهای در حال توسعه بسیار مشهود است. با توجه به اینکه زنان نیروهای کار ارزان تری نسبت به مردان بوده و انرژی بیشتری در کارشان صرف می کنند، استخدام آنها از سوی کارفرمایان با استقبال بیشتری روبرو می شود.

بنابر اظهارات اقلیما، تداوم نظام سرمایه داری در افزایش مصرف بوده و این افزایش نیز در گرو تبلیغاتی است که جوامع سرمایه داری از طریق آن کالاهای تولیدی خود را به فروش می رسانند. یکی از مهم ترین ابزار تبلیغات در این نظام، زنان هستند که به دلیل جذابیت های ظاهری، تبدیل به عروسکی برای شبکه های تلویزیونی شده اند. در این نظام، زن نه به دلیل موجودیت انسانی، بلکه تنها به علت جذابیتی که به دلیل جنسیت از آن بهرمند است مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته این آسیب شناس اجتماعی، به رغم خبرهایی مبنی بر افزایش اشتغال زنان در سال های گذشته، تحقیقات اخیر نشانگر اشتغال تنها ۱۰ درصد از زنان کشور است که از این میزان تعداد زیادی از زنان کاربرد ویترینی در مشاغل داشته و تنها به دلیل ظاهرشان به کار گرفته می شوند. این در حالی است که بسیاری از این زنان در محیط های کارشان امنیت ندارند.

به اعتقاد دکتر امان الله قرائی مقدم-جامعه شناس و استاد دانشگاه- نیز نهادهای مسئول باید با نظارت بر محیط های کار از ادامه استفاده ابزاری از زنان جلوگیری کنند. فرهنگ سازی و ارتقای اعتقادات دینی از طریق رسانه ها نیز می تواند از این بی احترامی بزرگ به جایگاه و شآن زنان پیشگیری کند.

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب

اللهم عجل لولیک الفرج...