حجاب بانوان، مسئله ای که در حوزه فرهنگ با آن دست به گریبانیم و  البته ریشه در سالهای گذشته دارد و  این روزها به نظر می رسد حجاب در میان برخی بانوان جوان امری سیاسی و دیپلماتیک تلقی می شود نه فریضه‌ ای که از جانب خداوند وضع شده است و آنچه در برخی رسانه ها و گاهی رسانه ملی دیده می شود این است که تنها زنان سیاستمدار و همسران سیاسیون با حجاب کامل در محافل اجتماعی حاضرند و شخصیت‌های دوست داشتنی هنری و حتی همسران ورزشکاران محبوب، چادر نمی پوشند.


 حجاب بانوان، مسئله ای که در حوزه فرهنگ با آن دست به گریبانیم و  البته ریشه در سالهای گذشته دارد و  این روزها به نظر می رسد حجاب در میان برخی بانوان جوان امری سیاسی و دیپلماتیک تلقی می شود نه فریضه‌ ای که از جانب خداوند وضع شده است و آنچه در برخی رسانه ها و گاهی رسانه ملی دیده می شود این است که تنها زنان سیاستمدار و همسران سیاسیون با حجاب کامل در محافل اجتماعی حاضرند و شخصیت‌های دوست داشتنی هنری و حتی همسران ورزشکاران محبوب، چادر نمی پوشند.

بیان فلسفه و چرایی حجاب در قالب جملات کلیشه‌ای «حجاب برای زن مانند صدف مروارید است»، موجب مصونیت است نه محدودیت، در این سالها تکرارهایی بی نتیجه بوده و این موضوع را روشن می سازد که روش‌های تبیین و آموزش باید از شعار و دیوار نوشته فراتر رود.

چه کسی در مقابل بی عفتی ها به شکل فرهنگی ایستاده؟

مسئله دیگر، غفلت از امر به معروف و نهی از منکر است، باید پرسید که چه کسی در مقابل بی عفتی ها تا کنون با شیوه های فرهنگی ایستاده است و آیا سیاه نمایی و ریاکارانه خواندن این حرکت زیبا نیز نوعی گریز  برای مقابله با این معضل  بوده است.

اما رسانه های بیگانه چه کردند؟ مهمترین ترفند دشمن در اشاعه بی حجابی در جوامع، شبهه سازی و شبهه پروری بوده است؛ خاصه آنکه در عصر حاکمیت تکنولوژی و فناوری اطلاعات نسخه ها و انگاره های فرهنگی خود را در زرورق علمی می پیچند، تجویز می کنند و ترویج می دهند و دشمنان قسم خورده اسلام کوشیدند تا میان حجاب با عفاف، تفکیک قایل شده و حجاب را برای حفظ عفت غیر ضروری وانمود کنند؛ ما نیز غافل از اینکه حفظ عفاف بدون رعایت نشانه بیرونی که همان حجاب ظاهریست ممکن نیست.

باید پرسید در حالی که دختران و زنان بدحجاب آخرین مرحله از پروسه طولانی بدحجابی هستند؛ چرا اقداماتی که تاکنون در کشور انجام گرفته فقط در تلاش برای قطع حلقه آخر و  برخورد های غیر اصولی با این قشر بوده است؟ و از طرفی موازی کاری های دستگاههای مختلف برای گسترش و تقویت فرهنگ حجاب و عفاف نیز اثر معکوس داشته است و اینها واقعیاتی که متاسفانه کم‌تر به آن‌ توجه می‌شود.

معرفی خانم های بی حجاب به عنوان مخالفان نظام

اکنون در مدلی جدید همین رسانه های معاند سعی داشتند تا خانم‌های که با حجاب نامناسب در سطح جامعه حضور پیدا می‌کنند را مخالف نظام معرفی کنند که در نهایت با عکس العمل به هنگام و مدبرانه رهبر عزیزمان این توطئه نابخردانه نیز با شکست مواجه شد.

نکته قابل تامل این است که امروزه در جایی ایستاده ایم که خانواده‌های مذهبی هم در توجیه بدحجابی دخترانشان، عقب‌مانده و متحجر خوانده شدن از سوی دوستان و اطرافیان را عنوان می‌کنند و خود دختران هم علت دوری از حجاب را غالب شدن این عرف نابسامان در جامعه می دانند و  رسانه های داخلی و صدا و سیما نیز در این سالها با عدم معرفی چادر به عنوان حجاب برتر بر این موضع دامن زدند.

امروز هنرمندان الگوی حجاب شده اند

امروز درست یا غلط حجاب اغلب وسیله ای برای شرکت در محافل سیاسی و مکان های اداری شده است و البته بانوان هنرمند رسانه ملی الگوی حجاب دخترانمان شده اند.

اصلی ترین سخن اینکه به دلیل بی توجهی به هشدار های رهبر معظم انقلاب امروز شاهد وضعیت نامناسب در حوزه «حجاب و عفاف» هستیم و اصلاح آن وابسته به اصلاح «سبک زندگی» است.

به نظر می رسد، باید در مرحله نخست رسانه های کشور پیشقدم شوند و با استفاده از روش‌های علمی و روان‌شناسی، فوایدی را که از رهگذر حفظ حجاب و عفاف نصیب بانوان و جامعه می‌شود را گوشزد کنند و  بی‌گمان در صورتی که این مهم به خوبی و با جامع‌نگری انجام پذیرد، بسیاری از بانوان به سوی حجاب با شوق و رغبت گام بر می دارند.

بسیاری از بانوان موفق با پوشش برتر در اجتماع حاضر هستند

همچنانکه امروزه بسیاری از بانوان موفق این سرزمین که آگاهانه پوشش برتر اسلامی را برگزیده اند؛ در کمال متانت در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی مدیریت کلان شرکت کرده و پرتوان توانسته اند وزارتخانه ها را اداره کنند.

ایران اسلامی امروز مفتخر به حضور زنانی است که با حفظ ارزش های اسلامی و عفاف توانمندی های خود را در عرصه های اجتماعی به نمایش گذاشته و پر توان در عرصه های ملی و بین المللی می درخشند تا نمایشی روشن از این واقعیت باشند که حجاب مانعی برای فعالیت زنان مسلمان نیست بلکه در امنیت و موفقیت آن ها تاثیرگذار است.

بانوان توانمند و موفق و محجبه ایران اسلامی معتقدند که در هیچ حوزه ای فعالیت شان با چادر آنها را با مشکل مواجه نکرده و حجاب چتری برای امنیت اجتماعی و مدال شایستگی آنان بوده است.

۷۵ درصد دختران به داشتن حجاب اسلامی معتقدند

با نگاهی دقیق تر؛ اثرات جبران ناپذیر شیوع بی حجابی که مهم ترین آنها بی ثباتی کانون خانواده هاست برکسی پوشیده نیست و  بر اساس پژوهش های انجام شده در خصوص وضعیت حجاب و بدحجابی در بین دختران و زنان کشور ۹۵ درصد از زنان ایرانی حجاب را دوست دارند و از این تعداد ۷۵ درصد به داشتن حجاب اسلامی معتقدند؛ در پژوهشی رسمی آمده است، ۴۵ درصد بانوان ایرانی چادری، ۲۵ درصد شل حجاب، ۲۰ درصد مانتوی کاملأ پوشیده را برای خود برگزیده اند و ۱۰ درصد بدحجاب اند که از این ۱۰ درصد، ۵ درصد با حجاب عناد دارند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه در سالهای اخیر حجاب بانوان در کشور به عنوان موضوعی فرهنگی و اجتماعی با پارادوکس‌هایی مواجه شده است؛ باید مسئولان تغییر و اصلاح نگرش و دیدگاه زنان و دختران را در این خصوص در دستور کار قرار دهند و از مقوله حجاب به عنوان سپر حمایتی از خانواده ایرانی در برابر تباهی حمایت کنند.

یادداشت: ژیلا حصاری ، مشاور زنان معاون اقتصادی شهرداری مشهد

اللهم عجل لولیک الفرج...