این شبکه هم‌ اکنون برنامه‌ریزی خود را برای ۱۷۰ میلیون مخاطب فارسی زبان با بهره‌گیری از ۱۵۰ خبرنگار و با تمرکز بر بیش از صد دفتر خبری در دنیا طراحی نموده است.

بی بی سی

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

امروزه افکار عمومی در معرض منبع های گوناگون اطلاعات هستند و مانند گذشته نمی‌توان با انحصاری کردن ارائه اطلاعات، کنترل کامل آن ها را در اختیار داشت. افکار عمومی در ایران، همان گونه که تحت تأثیر رسانه‌های داخلی قرار دارد، متأثر از رسانه‌های خارجی نیز با شدت و ضعف نیز قرار می گیرد. هرچند رسانه‌های خارجی به ظاهر شعار استقلال و بی طرفی می‌دهند، اما تقریباً بدون استثنا، از بودجه‌های غربی حمایت می‌شوند و می‌خواهند، افکار عمومی کشور را به سود دولت‌های خود تغییر دهند.

یکی از رسانه هایی که نفوذ انکار ناپذیری در بین مردم دارد شبکه بی بی سی است. وزیر دارایی وقت انگلیس در سخنانی، از تخصیص سالانه پانزده میلیون پوند برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی فارسی زبان «بی‌.بی‌.سی» خبر داد. این شبکه هم‌اکنون برنامه‌ریزی خود را برای ۱۷۰ میلیون مخاطب فارسی زبان با بهره‌گیری از ۱۵۰ خبرنگار، ۱۵۰ نیروی فنی و ۵۰ نیروی اداری و با تمرکز بر بیش از صد دفتر خبری در دنیا طراحی نموده است.

 

چرا باید انگلیس با وجود بحران مالی به صورت رایگان برای فارسی زبانان برنامه تولید کند؟

 

آیا تاکنون به این نکته توجه کرده اید که اختصاص دادن این مقدار بودجه به این شبکه و تولید برنامه های رایگان درست زمانی که تمام کشورهای اروپایی از جمله انگلیس با شدید ترین بحران های مالی روبه رو هستند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ به طور حتم دست هایی پشت پرده هستند که هدفشان وارد کردن فرهنگ غربی به کشورهای فارسی زبان، از جمله ایران است. یکی از این نکاتی که بسیار مورد توجه سران کشور انگلیس و مدیران شبکه فارسی زبان بی بی سی قرار دارد مسئله حجاب است. متأسفانه استفاده از تکنیک های جنگ نرم که بسیاری از مردم عادی از آن اطلاعی ندارند در اخبار مرتبط با این حوزه، سبب تشویش افکار عمومی داخل کشور شده است. در زیر تنها بخشی از این تکنیک ها در تعدادی از خبرهای اخیر مرتبط با بحث حجاب را مورد بررسی قرار  دادیم.

 

برخی از تکنیک های جنگ نرم:

۱- سانسور: بخشی از خبر برای شکل دادن عقایدی جدید در مخاطب حذف می شود.

۲- تحریف: در متن پیام به شیوه‌های گوناگون مثل کم کردن و یا شاخ و برگ دادن تغییر ایجاد می کنند.

۳- القای بخشی از حقایق: برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب، بخشی از پیام پر رنگ و بخشی کمرنگ نشان داده می شود.

۴- شایعه: در جایی که خبر نباشد و یا منبع خبر موثق نباشد، رسانه با تولید شایعه، به هدف القای پیام دست می‌یابد؛ این هدف می‌تواند شامل ایجاد یک تنش و یا تسکین تنشی در جامعه باشد.

۵- استفاده از عواطف مخاطبین: در این روش، رسانه با به‌کارگیری الفاظی در متن پیام، تلاش می‌کند بار عاطفی پیام را افزایش داده و با برانگیختن احساسات او پیام خود را القا کند.

۶- دروغ بزرگ: دروغ هر قدر بزرگ باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت تر است. بنابراین گاهی برای انتقال یک باور، رسانه از انتشار یک دروغ استفاده می کند.

۷- ارایه قطره‌چکانی اطلاعات: در این شیوه، برای اعتماد سازی و نیز عادت دادن مخاطب به پیگیری اخبار، اطلاعات تدریجی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

 

بررسی تکنیک های جنگ نرم در بعضی از اخبار حوزه حجاب

 

۱- اخیرا خبری مبنی بر حضور ماریچه اسخاکه، نماینده پارلمان اروپا، به گوش رسید. کسی که برای دیداری رسمی با پوششی کاملا غیر رسمی و به دور از شأن یک مقام سیاسی در ایران حاضر شد. در این میان خبرگزاری بی بی سی تمام تلاش خود را برای عادی جلوه دادن این حرکت انجام داد. این خبرگزاری ابتدا در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۴ با ارائه گزارشی ناقص تنها به اعتراض حسین شیخ الاسلام به این پوشش بسنده کرد. در واقع از تکنیک «القای بخشی از حقایق» استفاده نمود. همچنین خبر را «تحریف» و «سانسور» نمود و توضیحی درباره عدم رعایت اصول دیپلماتیک توسط این نماینده نداد.

 

بی بی سی

 

بعد از این جریان برای کشف نشدن حقیقت توسط مخاطب، گزارشی را درتاریخ ۱۹ خرداد ۹۴ ارائه داد و در این گزارش مدعی شد که «حجاب مقامات و نمایندگان خارجی، بارها سیاست داخلی و روابط خارجی ایران را تحت تاثیر قرار داده است» و برای اینکه حرکت زشت خانم نماینده کاملا کم رنگ شود مصادیقی از دوران امام خمینی، خاتمی، احمدی نژاد، جلیلی و در نهایت ظریف مطرح کرد که بی حجابی زنان ساستمدار را امری عادی جلوه دهد.

 

بی بی سی

 

۲- موضوع دیگری که بهانه خوبی را دست مهاجمان فرهنگی حوزه حجاب داده است، صحبت های آقای روحانی مبنی بر عدم استفاده از اجبار برای اجرایی کردن قانون حجاب و عفاف است. خبرگزاری بی بی سی با استفاده از تکنیک «ارایه قطره‌چکانی اطلاعات» مخاطبانش را ترغیب می کند که اخبار مربوطه را دنبال کنند. در واقع این خبرگزاری در اخبار گوناگون، از بخش های مختلف یک سخنرانی استفاده کرده است.

 

بی بی سی

بی بی سی

 

۳- در خبرهای دیگر نیز مکرر این موضوع دیده می شود که این خبرگزاری با استفاده از تکنیک «استفاده از عواطف مخاطبین»، احساسات مردم را علیه موضوع حجاب برانگیخته می کند. البته استفاده از تکنیک «القای بخشی از حقایق» نیز بسیار برای این موضوعات کارآمد است. به عنوان مثال دراخبار زیر این خبرگزاری تنها هدفش برانگیخته کردن احساسات مردم علیه کسانی بوده که از مسأله حجاب حمایت کرده اند. بی بی سی با افراطی نشان دادن این گروه سعی کرده است تا آن ها را افرادی ضد مردمی نشان دهد.

 

بی بی سی

بی بی سی

بی بی سی

 

۴- از دیگر تکنیک هایی که این خبرگذاری بسیار از آن استفاده می کند «شایعه» و «دروغ» است. در خبر زیر مصاحبه ایی درباره شرعی نبودن جریمه بدحجابی با رضا انصاری انجام گرفته است. مجری برنامه رادیویی بی بی سی این آقا را خبرنگار و کارشناس مذهبی معرفی می کند، اما در طول این مصاحبه هیچ منبعی برای ادعاهای این فرد ذکر نمی شود.

 

بی بی سی

 

در خبر دیگری با استفاده از همین تکنیک، صفحه آزادی های یواشکی مسیح علینژاد را تحلیل کرده اند. صفحه ایی که در آن عکس های دختران جوان از شبکه های اجتماعیشان به سرقت می رفته و به اسم آزادی های یواشکی روی سایت گذاشته می شده است.

 

بی بی سی

 

با توجه به موارد گفته شده در بالا که تنها مشتی نمونه خروار بود به این نکته پی می بریم که متأسفانه دشمن با استفاده از هر ابزاری سعی دارد تا به افکار مردم کشورمان نفوذ کند. یکی از وظایف ما شناخت ابزارها و آگاه کردن دیگران است. تنها در این صورت قادر خواهیم بود تا در مقابل سیل عظیم دروغ ها، شایعات، ادعاها و هزاران موج تخریب کننده دیگر مقاومت کنیم.


منبع:با حجاب