درمانگران غیر همجنس، هر چند توانمندانی قابل هم باشند، باز نامحرمانی هستند که باید با آنان مرزها را حفظ نمود. طرح مساله درمان درد نیاز به گوش شنوایی دارد که هم راهگشا و درمانگر باشد و هم راز دار و …

درمانگران-معتمد1

درمانگران غیر همجنس، هر چند توانمندانی قابل هم باشند، باز نامحرمانی هستند که باید با آنان مرزها را حفظ نمود.

طرح مساله

درمان درد نیاز به گوش شنوایی دارد که هم راهگشا و درمانگر باشد و هم راز دار و امین. آنچه که فرد را وادار به بیان درد خود نسبت به دیگران می کند، اعتماد نسبت به درمانگر است. اعتمادی که بر اساس آن به امنیتی به نام امنیت روانی، تکیه کرده و راز درون خود( درد و یا هر آنچه با آن درتماس است) را راحت و بدون دغدغه در اختیار درمانگر قرار می دهد.

یکی از مواردی که در ایجاد امنیت روانی در فرد بیمار موثر است، توجه به جنسیت و یا هم جنس بودن پزشک معالج و یا کادر درمانی معالجش می باشد.

بسیاری بر این عقیده اند که پزشکان و کادر همکاران شان به دلیل بر خورد بیش از حد با مسائل بیولوژیکی همجنس و غیر همجنس، راحت تر با مسائل برخورد می کنند و می توانند به راحتی از پزشکان معالج مرد برای درمان زنان و یا بالعکس استفاده کرد.

هر چند از دید کلی و اخلاقی که در میان پزشکان وجود دارد، آنان رازدار بیماران و از انسان های شریف با رعایت اخلاقیات انسانی هستند ولیکن نباید فراموش کنیم که آنان نامحرم هایی نیز نسبت به جنس مخالف خود هستند.

در بین بسیاری از بیماران این سوال وجود دارد که برای درمان خود به کدام پزشک با چه جنسیتی مراجعه کنند؟ آیا مردان به لحاظ توانایی در تعقل می توانند پزشک معالجی مناسبی هم در درمان زنانه به شماربیایند؟ آیا پرستاری را مردان هم می توانند برای زنان انجام دهند؟ این سوالات هم به لحاظ تخصصی در دید این افراد پاسخ  دارد و هم به لحاظ شرعی در احکام دینی.

اوضاع کنونی جامعه …

اغلب مردان جامعه، معتقدندکه مردان پزشک توانایی بالایی در درمان دارند و درمان سریعتر حاصل خواهد شد.

این مساله و درمان بیماری را نیز به گونه ای دیگر در میان زنان وجود دارد. با مراجعه به سایت هایی که به نوعی به مسائل زنانه و کودک پروری و به دنیا آوردن نوزاد سروکار دارد و بررسی نظر سنجی های مادرانه نسبت به مراجعه به پزشکان متخصص، اکثریت زنان در درمان این بیماری ها و یا حتی در بارداری خود معتقدند، مردان درمانگران موفق تر و قابل قبولی هستند و معتقدند که با دقت بیشتری درمان را انجام می دهند.

هر چند در میان خودآنها این سوال که نوعی حجالت و حیا از عنوان مساله خاص زنانه، به مردان پزشک، وجود دارد. لیکن همگی بر این عقیده هستند که به دلیل فراوانی بالای برخورد این پزشکان با این مسائل، دیگر به حواشی کار خود توجه ندارند و تنها به مساله درمان و برطرف کردن مشکل بیمار متمرکز هستند.

نوع دیگری از این مساله را می توان در درمان هایی همچون ماساژدرمانی مشاهده کرد. در این حالت دیگر پزشک زن برای مردان و بالعکس، برای درمان بیمار خود باید از تماس مستقیم پوست تن خود استفاده کنند تا بتوانند انرژی لازم و مثبت را به بدن بیمار انتقال دهد.

 این بماند که در نمونه های داخلی آن، مراجعه ماساژور های غیر همجنس به درب منازل و یا برطرف کردن مشکلات بیماران در داخل منزل از طریق غیر همجنسان،  نیز افزایش یافته است.

نوع دیگری از این درمان را می توان در برخورد پرستاران مرد با بیماران زن ویا بالعکس مشاهده نمود، هنگامی که زن بیماری را از داخل اتاق بیهوشی به بیرون می آورند و بیمار به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی از ضریب هوشی بالایی برخوردار نمی باشد، جابه جایی و در برخی موارد تعویض ملحفه های اش بر عهده مردان است، البته این مورد در حالت بیماران مرد نیز صدق پیدا می کند.

هر چند وجود کثرت برخورد این افراد با چنین مسائلی، باعث کم توجهی آنان نسبت به حواشی مساله می شود و از سویی با اینکه عده زیادی از آنها بر اساس شایستگی رفتاری و اخلاقی که در فردیت آنها وجود دارد، نسبت به این مسائل بی توجه هستند، ولیکن در برخوردهایی که میان معالجان با بیماران غیر همجنس اتفاق می افتد، ایجاد نوعی قبح شکنی و از بین رفتن حیا میان پزشک و یا کادر درمانی با بیمار می شود.

هنگامی که پزشک مردی برای درمان بیمار زن خود، سوالات خاص زنانه را می پرسد و یا هنگامی که ماساژور زن برای درمان مرد بیمار خود باید تمام پوست بدن او را مورد لمس قرار دهد، و هنگامی که پرستار مرد می تواند ملحفه بیمار زن خود را تعویض کند درحالیکه بیمار در شرایطی است که توانایی کنترل بر حفظ وضعیت جسمی خود ندارد، نوعی عادی بودن مسائل را نسبت دیگری در آنان به وجودمی آورد.

هر چند که دیدگاه آنان در درما­ن های پزشکی تنها دید تخصصی شان است، لیکن ممکن است از سوی عده ای مورد سوء استفاده قرار گرفته و حیا شکنی را در این زمینه فراتر نهاده و به رفتارهای منافی عفت منجر گردد.

چه باید کرد؟

حیا شکنی در حیطه ای که در آن برخورد تنی میان افراد در بیشترین جلوه خویش وجود دارد، در ایجاد مسائل ضد اخلاقی تاثیر فراوانی خواهد داشت و این قبح شکنی در این حیطه باعث ایجاد نوعی عدم اعتماد به گروه درمانگر خواهد شد.

تنها بیان مساله به درمان آن کمکی نخواهد کرد، آنچه که در این جا الزامی می رسد، نوع برخورد ویا نحوه برخورد با چنین مشکلی است.

قبل از بیان راهکار بهتر است بدانیم دیدگاه دینی و ارزشی اسلامی نسبت به درمانگران غیر هم جنس چگونه است؟ در احکام شرعی، مرد پزشک باز نامحرم برای بیمارش به شمار می آید، و اگر زن می تواند برای درمان بیماری خود به پزشک حاذق زن مراجعه کند، این پزشک زن بر مرد برایش ارجحیت دارد تا با این کار از ایجاد حرمت شکنی میان مردان و زنان با پزشکان کاسته شود.

بیشترین تلاش و راهکاری که می تواند اتفاق بیافتد، تلاش از سوی نظام آموزش عالی کشور در جهت جذب نیروهای متخصص در رشته های تحصیلی است، این سوال همچنان وجود دارد که چه الزامی است تا زنان ما در جامعه با مردان متخصص مرد مواجه باشند؟

آیا زنان جامعه، توانایی برخورد و درمان بیماری را ندارند؟ بسیاری بر این عقیده هستند که زنان از تخصص و مهارت کافی و وافی در درمان نسبت به مردان را ندارند، اما می توان ابراز کرد همچنان که با متخصصان مرد قوی در زمینه های زنان درمانی برخوردار هستیم، زنانی هستند که در این زمینه مهارت خاص را دارا هستند و اینکه باید بدانیم چون خود انها به نوعی با این مسائل برخورد دارند، راحت تر می توانند حرف بیمار خود را درک کنند.

از سویی مراکز آموزش عالی این تلاش را ایجاد نمایند که زنان با توانایی بالا در حرفه خویش را تربیت نمایند تا بتوانند به شیوه مناسب و بهتری به درمان بیماری بپردازند.

این مساله در حیطه درمان هایی دیگر مانند ماساژدرمانی و همچنین پرستاران مرد و زن نیز، صدق می یابد.

از سویی ، مسئولین نظارتی بهتر است بیشتری به این نکته توجه کنند که چرا باید زنان ماساژور برای درمان به راحتی به درب منازل مراجعه کنندو باید بدانند این مساله خود می تواند با مسائل اخلاقی زیادی همراه باشد.

البته تاکید می شود که در حیطه کاری درمانگر نیروهای درمانی، خود از اخلاقیات فردی و توانایی فکری و ارزشی زیادی برخوردار هستند، اما در مورد اخیر ممکن است این گروه خود طعمه افراد شیطان صفت دیگری قرار بگیرندکه عواقب آن باعث ادامه حضورشان در رفتار غیراخلاقی خواسته شده از سوی، فاسدان است.

اللهم عجل لولیک الفرج...