همکارم، همکارم ؛ شد عزیزم، عزیزم؛ شوخی و صمیمیت های بیجا

همکاری از جنس عزیزدلم

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

یک حضور نامتعارف

وقتی وارد اداره شدم احساس کردم که اینجا یک محیط خانوادگی است، رفتار کارمندان با یکدیگر خیلی صمیمی و دوستانه بود و آقایون به راحتی با خانم ­های همکار شوخی می­ کردند. از این رفتار و برخورد خیلی تعجب کردم، آخه از بچگی به من یاد داده بودند که باید با نامحرم خیلی سنگین و باوقار رفتار کرد.

به خانمی که کنارم نشسته بود گفتم چرا این خانم ها و آقایون این طوری با هم شوخی می­ کنند، مگه با هم نسبت خانوادگی دارند؟یا زن و شوهرند؟

 خانمه رو کرد به من و با نگاهی عاقل اندر سفیه گفت: وا توقع داری مثل یه چوب خشک از صبح تا ظهر اینجا بشینن و به کار مردم رسیدگی کنن؟! خب اینا هم آدم هستند، خسته میشن، نیاز به تفریح و شادی دارن، خانم این تفکرات دیگه دِمده شده!! یکی دو تا خانم دیگه هم در تأیید حرف این خانم شروع کردند به صحبت کردن و بنده رو با این طرز تفکر یک بی­ کلاس تلقی کردند.

رفتم تو فکر: شاید حرف اینا درست باشه، من نباید زیادی حساس باشم، شاید اون چیزایی که در مورد محرم و نامحرم به من یاد دادن مربوط به روابط درون خانواده و دوستان میشه…..

همین جور که داشتم با خودم کلنجار می­ رفتم، ارباب رجوع مردی که شاهد این صحنه و برخورد خانما بود رو کرد به ما و گفت: ببخشید که تو بحثتون وارد میشم، اما باید بگم درسته، آدم حین کار خسته میشه و نیاز به تفریح و استراحت داره ولی نه هر تفریح و سرگرمی.

ـ وا…

ـ منظورم اینه که شوخی با نامحرم تفریح و سرگرمی نیست، بلکه سرگردونی و یه جوری خودکشیه. من که یه مرد هستم اینو می­ فهمم؛ این شوخی ها اگر چه اولش برا سرگرمی هست و هیچ نیت دیگری در کار نیست ولی در ادامه این برخوردها منجر به گناه و فساد میشه و ممکنه برای آقایون ایجاد شبهه یا برداشت نادرست کنه، بعضی از مردها هم که نفسشون ضعیفه و به قولی شامل «فی قلوبهم مرضٌ» میشن، اصلاً به دنبال لذت­جویی هستند و از اول به همین قصد با خانما شوخی می­ کنن و بگو و بخند راه میندازن؛ ببخشید که به این صراحت گفتم.

****

قوانین محل کار

عادی شدن شوخی­ در میان کارمندان زن و مرد

امروزه طنزگویی و خنده در میان اغلب همکاران زن و مرد در ادارات و شرکت ها آنچنان رایج شده که زشتی و قبح آن از میان رفته و به آن به عنوان امری عادی نگاه می ­کنند، اصلاً کسی به عواقب آن توجهی ندارد و اگر فردی بخواهد در محیط کار از این مسأله اجتناب کرده و حریم میان محرم و نامحرم را نگه دارد، او را فردی به دور از ارتباطات و اجتماعی و فاقد روابط عمومی و حسن خلق می دانند که نحوه برخورد با دیگران را نمی ­داند.

اگر چه سخن گفتن زن و مرد نامحرم و داشتن روابط کاری امری مجاز است ولی در آن محدودیت ­هایی وجود دارد که یکی از آنها پرهیز از شوخی و خنده ­های بیجا است؛ شوخی با نامحرم به همراه خود عواقب و پیامدهایی دارد که به راحتی نمی­ توان از آن گذشت و اگر کسی به این مسأله توجه داشته باشد همیشه در برخورد با نامحرم حریم نگه می ­دارد.

پیامدهای شوخی با نامحرم در محیط کار

۱ـ از بین رفتن شرم و حیا میان زن و مرد نامحرم و متزلزل شدن عفت و پاکدامنی، این بزرگترین و مهمترین پیامد شوخی با نامحرم است و شاید بتوان گفت عواقب دیگر از این مسأله ناشی می شوند. شوخی و خنده با نامحرم در محیط کار باعث می ­شود که شرم و حیای برخورد وارتباط با نامحرم از میان برود و زن و مرد به راحتی و بدون هیچ مانعی با یکدیگر ارتباط داشته باشند؛ وکم کم به اصطلاح خودمانی بی پروایی در کلام رواج پیدا کند و کار به صحبت هایی غیر معمول بکشد.

امام علی علیه­ السلام می­ فرماید: علت پاکدامنی حیاست. بنابراین زمانی که میان نامحرمان حیا از میان برود دیگر به راحتی مرتکب هر عملی می شوند و لذا عفت و پاکدامنی محور و ستون اصلی یک محیط کاری است.

۲ـ سست شدن بنیان خانواده، خانم و آقایی که خنده و شوخی ­هایشان را با همکارانشان کرده ­اند، از لحاظ عاطفی تا اندازه ­ای اقناع شده و دیگر در محیط خانه نیازی به ابراز محبت و عاطفه ندارند و همین باعث سردی روابط زن و شوهر می­ شود و از طرف دیگر، مرد و زنی که شاهد بگو و بخند همسرشان با نامحرم هستند دیگر با عشق و مهربانی با آنها زندگی نمی­ کنند، و این رفتار را ناشی از بی علاقگی همسر خود می دانند، چون معتقدند که اینان به زندگیشان خیانت کرده ­اند و اینهاست که بعضاً باعث جدایی و طلاق می­ شود.

به ویژه که دامنه مکالمات و پیامک بازی ها به محیط خانه هم کشیده شود.

ماجرایی واقعی

۳ـ ایجاد رابطه ­های پنهانی، همین شوخی­ های به ظاهر ساده در محیط کار و رد و بدل کردن حرف­ های طنز و مسخره بعضاً باعث ایجاد دوستی و محبت و به مرور زمان دلبستگی در میان زن و مرد شده و علاوه بر آن کار به قیاس طرف مقابل با همسر و شوهر خود کشیده شده و به مرور همان احساس حقارت و یا شکست ایجاد می شود و ادامه همین دوستی در خارج از محل کار ممکن است تبدیل به رابطه ­ای پنهانی شود که آشکار کردن آن برای هر دو طرف مشکلاتی به همراه داشته باشد، یکی از این مشکلات جدایی زنان یا مردان همکار متأهل از همسرانشان است. بررسی بسیاری از پرونده های موجود در دادگاه خانواده و دفاتر مشاوره خانواده موید همین موضوع است که روابط صمیمی بین زن و مرد همکار که با یک شوخی و بزله گویی کوچک برای تلطیف فضا شروع می شود در دراز مدت باعث آشفتگی خانواده می شود.

روابط صمیمی

۴ـ ناامنی محیط کار برای زنان، در جامعه­ ای که خنده و شوخی ­های مبتذل در محیط کار و در میان همکاران نامحرم امری عادی شده و برخی مردان چنین فضایی را عاملی برای لذت­ جویی ­های آزاد و نامحدود خود انتخاب می­ کنند، دیگر به زن به عنوان یک انسان نگاه نمی­ شود بلکه او ابزاری برای ارضا نیازهای عاطفی و لذت­جویی برخی مردان محسوب می­ شود.

چه باید کرد؟؟؟

اگر چه شوخی در میان همکاران زن و مرد در همه موارد حرام شمرده نمی شود، ولی از آنجا که فکاهی و طنازی در میان نامحرم باعث ایجاد وسوسه ­های شیطانی شده و فساد و فحشا را به دنبال دارد، لذا باید:

۱ـ حتی الامکان محیط و فضای کاری زنان و مردان تفکیک شود.

۲ـ  در صورت ضرورت همکاری کارمندان زن و مرد در یک محیط، از ارتباط کلامی غیرضروری پرهیز شود.

۳ـ  پرهیز از رد و بدل کردن سخنان طنز و شوخی در حین کار.

۴ـ  تکبر حالتی ناپسند است ولی تکبر زن در مقابل نامحرم امری پسندیده است، پس زنان کارمند باید در مقابل مردان نامحرم تکبر داشته باشند.

پیامبر اکرم می­ فرماید: هر کس با نامحرم شوخی کند، خداوند در مقابل هر کلمه­ ای که در دنیا با او سخن گفته، هزار سال او را در جهنم زندانی خواهد کرد.

(ثواب الاعمال ص ۲۸۳)

اللهم عجل لولیک الفرج...

کاری از گروه سبک زندگی باحجاب