حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، مفسر قرآن کریم، عصر امروز در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این‌که عفاف و پاک‌دامنی نکات مهم و کلیدی مبتلابه در جامعه امروزی در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور است، اظهار کرد: چشم‌چرانی مردان و زنان و حجاب که بخش اعظمی از آن مربوط به بانوان است از مؤکدات این آیات است.

به ادامه مطلب مراجعه کنید...


حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، مفسر قرآن کریم، عصر امروز در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این‌که عفاف و پاک‌دامنی نکات مهم و کلیدی مبتلابه در جامعه امروزی در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور است، اظهار کرد: چشم‌چرانی مردان و زنان و حجاب که بخش اعظمی از آن مربوط به بانوان است از مؤکدات این آیات است.


وی افزود: در زمان رسول اکرم(ص) جوانی در مدینه بانویی را به انگیزه شهوت‌رانی تعقیب می‌کرد تا چهره و زیور او را ببیند در حین تعقیب بود که سرش به دیواری خرد و خون از صورتش جاری شد و آن بانو متوجه این داستان شد و قصه را برای رسول اکرم(ص) نقل کرد و پیش ایشان شکایت این جوان را برد.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که آیه ۳۰ سوره نور چنین می‌فرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یصْنَعُونَ»، عنوان کرد: شروع گناهان جنسی از ناحیه چشم است و روایت است که هیچ‌چیزی به‌اندازه حفظ کردن چشم موجب جلوگیری از سقوط در گناه نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید «به مؤمنان بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فروگیرند، و فروج خود را حفظ کنند، این برای آن‌ها پاکیزه‌تر است، خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است» چنانکه که در روایت آمده است نگاه کردن بر نامحرم و اسرار ورزیدن به آن تیری از تیرهای شیطان است که مسموم است و موجب ندامت طولانی بنده خواهد شد.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که رسول خدا(ص) فرمود که بهترین پوشش برای بانوان شلوارهای بلند و کامل است، گفت: فضل بن عباس پسرعموی پیامبر اکرم(ص) با ایشان در خیابان‌های مدینه بودند که بانویی از پیامبر اکرم(ص) سؤالی دینی می‌پرسید و فضل نیز بر آن بانو نگاه می‌کرد با این‌که پشت سر پیامبر اکرم(ص) بود پیامبر با دست خود صورتش را برگرداند و فرموده نگاه نکن.

وی افزود: عادت به چشم‌چرانی خود یک بیماری روانی است که امروز جوامع مختلف را تحت شعاع خود قرار داده است باید این عادت را مدیریت و درمان کرد تا از عواقب آن مصون بمانیم.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که آیه ۳۱ سوره نور در رابطه به حجاب آن‌کسانی است که از روی غرض‌ورزی حجاب اسلامی را زیر سؤال می‌برند، عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ وَ لا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکتْ أَیمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یظْهَرُوا عَلی عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعاً أَیهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ».

وی ادامه داد: در این آیه ازنظر مفسرین منظور از زینت جای زینت است و منظور از «بِخُمُرِهِنَّ» در این آیه همان روسری است در زمان پیامبر گوشه‌های روسری‌های خود را روی دوش می‌انداختند و سینه‌های آنان نمایان می‌شد که این آیه برای رفع این موضوع نازل‌شده است.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که اگر اسلام تأکید بر حجاب دارد برای حفظ زن است و حفظ حجاب موجب حفظ حریم خانواده‌ها و حفظ خانواده است، گفت: در تاریخ ویل دورانت آمده است که حجاب ربطی به مذهب ندارد همچنین در کتاب «زن در آینه» و «تاریخ و پوشاک ایرانیان» مفصل بحث حجاب را مطرح کرده است و با استدلال‌های زیاد تاریخی اثبات کرده است که حجاب موضوعی مذهبی نیست.

وی افزود: در خود کلیساهای اروپا تصاویر حضرت مریم(س) با حجاب آمده است چراکه حجاب زائده فطرت انسان‌ها است بنابراین در روایات مشاهده می‌کنیم که وقتی شب یازدهم محرم در بیابان‌های کربلا دختر کوچک امام حسین(ع) گم‌شده بود وقتی حضرت زینب ایشان را پیدا کرد از عمه برای پوشش سرخود پارچه‌ای خواست از آن مهم‌تر با همه سختی‌هایی که حضرت زینب در جریان کربلا کشید اول جمله‌ای که در جلسه یزید بیان کرد به یزید گفت آیا این عدالت است که زنان تو پوشیده و فرزندان رسول خدا در معرض دید نامحرمان باشند.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که قبل از انقلاب وقتی زنان پهلوی بی‌حجاب وارد حرم حضرت معصومه(س) شدند علمای اسلام تا حد اخراج آنان از حرم اعتراض گسترده‌ای کردند، عنوان کرد: رضاخان با پوتین وارد حرم شد و با پوتین بر کمر آیت‌الله بافقی لگدی زد و او را به ری تبعید کرد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر سیستانی پدر آیت‌الله سیستانی فرمودند چله گرفتم تا که امام زمان را ببینم در یکی از روزها در کوچه‌ای می‌رفتم که دیدم بوی عطری از خانه‌ای می‌آید رفتم داخل دیدم بانویی رحلت کرده است و امام عصر(عج) بالاسر اوست از حضرت داستان را پرسیدم حضرت پاسخ گفت ایشان هفت سال برای حفظ حجاب در دوران پهلوی از خانه خود بیرون نیامده است.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که ۱۰ عامل در بی‌حجابی در جامعه امروز مؤثر است، گفت: اول عدم برخورد نظام و دولت با بی‌حجابی است؛ اگر در حال حاضر بررسی کنیم حجاب جزو موضوع دست دهم دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دومین عامل بی‌حجابی بی‌تفاوتی خود مردم است امربه‌معروف و نهی از منکر امروز دچار قبح شده است و باید این فریضه را در جامعه اسلامی احیاء کرد.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که سومین دلیل بی‌حجابی در جامعه عادی شدن گناه است، عنوان کرد: وقتی‌که گناه عادی می‌شود قبح آن از بین می‌رود و این خطرناک‌ترین سم جامعه اسلامی امروزی است.

وی ادامه داد: چهارمین عامل بی‌حجابی عدم تولید پوشاک اسلامی در کشور است چراکه در کشور فقط لباس‌های شهرت و بی‌حجابی در حال تولید است.

مفسر قرآن کریم با اشاره به این‌که عامل دیگر در ترویج حجاب شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات سوء در رسانه‌ها است، گفت: عامل دیگر که مؤثر در ترویج و تبلیغ بی‌حجابی است عدم نظارت در همایش‌ها و جشن‌ها است چراکه ما امروز شاهد مراسم دانشجویی مختلط همراه با رقص و آهنگ است.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به این‌که افراد متخصص برای ترویج حجاب در جامعه تربیت شوند، عنوان کرد: امروز گسترش امربه‌معروف خود یک تخصص نیاز دارد.

وی ادامه داد: قرآن در ادامه این آیه حفظ حجاب را در ۱۱ مورد لازم ندانسته است و در آخر آیه نیز می‌فرماید اگر کسی تابه‌حال رعایت نکرده توبه کند شاید رستگار شوید.
اللهم عجل لولیک الفرج...