غیرت بیجا نسبت به همسر، به اندازه بی غیرتی زمینه ساز روابط نامشروع و بی حیایی ها خواهد شد. اما چه زیباست که زنان با رعایت حدپوشش و روابط با نامحرم وجود این صفت انسانی را در مردان خود تقویت کرده و آن راسرزنش نکنند

غیرت مردان

«داشتن شوهر غیرتی به نظر من یه دردسر به تمام معنا است؛ چون خودم دچار این مشکل هستم و تنها معظل زندگیم همین موضوع غیرتی بودنه…»

همه ی ما در بین اطرافیان و دوستانمان درد دل هایی از زنانی شنیده ایم که از حساسیت های بیش از حد همسرانشان بر روی پوشش، رفتار و رفت و آمدهای خود گله و شکایت دارند. اینگونه مردان در نظر بسیاری از مردم با عنوان مرد غیرتی شناخته می شوند. اما آیا واقعا” غیرتی بودن به این معناست؟

 

غیرت مردان

 

آفریدگار مهربان غیرت را در مردان به صورت پاسبانی درونی و فطری برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها تعبیه کرده است. در تعریف غیرت آمده است: غیرت به معنای دفاع از چیزی محبوب در برابر هرگونه دستبرد و تجاوز است.

اما در مورد چه چیزهایی می توان غیرت به خرج داد؟ انواع غیرت را بطور کلی به دو دسته می توان قسمت کرد:

 

غیرت دینی

 

که در نتیجه آن فرد نسبت به اجرای دستورات الهی در زندگی خود و در جامعه حساسیت نشان می دهد و برای حفظ ارزش های دینی و گسترش آن ها در جامعه و حتی در جهان تلاش می کند، تا جایی که جانش را در راه دفاع از دین فدا می کند.

 

غیرت ناموسی

 

غیرت ناموسی از نظر فردی موجب می شود انسان برای حفظ پاکدامنی خود به گناه مرتکب نشود. بین غیرت و پاکدامنی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بطوریکه امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره فرمودند: ارزش انسان به قدر همّت اوست، صدق او به اندازه جوانمردی اوست، شجاعتش به اندازه پاکدامنی اوست و عفّت او به قدر غیرت اوست. (نهج البلاغه، حکمت۴۷)

 

غیرت مردان

 

از نظر خانوادگی نیز موجب می شود فرد نسبت به حریم خانوادگی خود حساس بوده و از آن در برابر ورود بیگانه پاسبانی نماید.

از نظر اجتماعی نیز انسان با غیرت، نه تنها نسبت به پاکی و طهارت خود حساس است بلکه نسبت به طهارت جامعه نیز حساسیت نشان می دهد، زیرا لازمه پاک بودن حریم خانواده این است که حریم جامعه پاک باشد.

اینکه حضرت می فرمایند: «پاکدامنى مرد به اندازه غیرت او است.»، گویای آن است که بین پاکدامنی مرد و غیرت او رابطه مستقیم وجود دارد. بدین معنی که اگر مردی نسبت به زنان خانواده ی خود حساسیت و غیرت حقیقی و منطقی نشان دهد لازمه آن این است که خود عفیف و پاکدامن باشد، به عبارت دیگر چنانچه مردی خود حدود روابط شرعی با زنان نامحرم  را رعایت نکند و فقط نسبت به خانواده ی خود حساسیت نشان دهد این حاکی از وجود نوعی جهالت و زورگویی است چرا که غیرت حقیقی ابتدا خود فرد را از گناه حفظ می کند و سپس مانع از گناه دیگران می شود.

شهید مطهری در شرح این جمله امیر المؤمنین علیه السلام می گوید: کسی  که نسبت به ناموس خود غیرتمند است  به ناموس دیگری تجاوز نمی کند و اگر کسی به ناموس دیگران تجاوز کرد او غیرت را از دست داده است.

همچنین ایشان می گوید: سرّ اینکه مرد حساسیت فوق العاده در جلوگیری از ارتباط همسرش با دیگران دارد این است که خلقت مأموریتی به او داده است تا نسب را در نسل آینده حفظ کند. این احساس مانند احساس علاقه ی به فرزند است. اگر حس غیرت در مرد نمی بود که محل بذر را همیشه حفاظت و پاسبانی کند، رابطه ی نسل ها با یکدیگر به کلی قطع می شد، هیچ پدری فرزند خود را نمی شناخت و هیچ فرزندی پدر خود را نمی شناخت. قطع این رابطه، اساس اجتماعی بودن بشر را متزلزل می سازد. (مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱۹، ص: ۴۱۶)

 

غیرت ورزیدن مرد نسبت به همسر

 

از نظر دین نیز غیرت ورزیدن مردان نسبت به زنان تأیید شده و حتی مرد را مسئول ناپاک بودن همسرش از نظر روابط با نامحرم می داند.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: بهشت بر مردان بی‌غیرت حرام است.(بحارالانوار، ج۳۵، ص۹۲۴) پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله و سلم نیز فرمودند: زنی که از خانه اش در حالی که خود را آراسته و بزک کرده و عطر زده خارج گردد، و شوهرش به این کار راضی باشد، برای هر گامی که آن زن در بیرون از خانه بر می دارد خانه ای در دوزخ برای شوهرش ساخته می شود.(بحارالانوار ج ۱۰۳،ص ۲۴۹)

 

روایات بسیاری وجود دارد که بر غیرت ورزی تأیید کرده و مورد تشویق قرار می دهد. زیرا همانطور که در بالا اشاره شد سرکوب و از بین بردن این صفت در زن و مرد، حریم پاکدامنی را به شدت مورد خطر قرار می دهد.

نکته جالب توجه این است که اکثر زنان از اینکه همسرشان در حد معقول و منطقی به آن ها غیرت بورزد احساس نیاز می کنند. زیرا زن برای محفوظ ماندن از تعدی بدخواهان و مردان هرزه، به مرد (به عنوان پدر، برادر و همسر) که از نظر جسمی قوی تر است نیاز دارد و این ویژگی حمایت و حراست از زن، در مردان همان غیرت است که به صورت های مختلفی بروز می کند.

 

غیرت مردان

 

غیرت بی جا، غیرت نیست

 

گاهی برخی از مردان از این ویژگی مردانه بدرستی استفاده نمی کنند و خود خواهی های خود را به نام غیرت خرج می کنند که این مسئله یک انحراف اخلاقی است.

مولا علی علیه السلام فرمودند: بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا که درستکار را به بیمار دلی و پاکدامن را به بدگمانی رساند.(نهج البلاغه، نامه ۳۱)

غیرت بی جا نسبت به همسر، به اندازه بی غیرتی زمینه ساز روابط نامشروع و بی حیایی ها خواهد شد. اما چه زیباست که زنان با رعایت حدپوشش و روابط با نامحرم وجود این صفت انسانی را در مردان خود تقویت کرده و آن راسرزنش نکنند. زیرا سرکوب این صفت در مردان اثرات زیانباری برای خانواده ها در پی خواهد داشت. یکی از اثرات بی غیرتی مردان، برقراری روابط خارج از حدود شرعی با زنان دیگر است.

 

خداوند نیز با غیرت است

 

غیرت یکی از صفات الهی است و بدون تردید وجود غیرت در انسان از همین صفت الهی ناشی می شود. از حضرت امام صادق (ع) نقل شده که فرموده اند:

خداوند غیرتمند است و هر انسان غیرتمندی را هم دوست دارد و برای غیرتش، گناهان زشت چه آشکار و چه پنهانش را حرام کرده است.»(کافی، ج۵، ص ۵۳۵، ح ۱)

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
آگاه باشید که خداوند، محرمات را حرام و حدود را وضع کرد و هیچ کس غیورتر از خدا نیست که از روی غیرت، زشتی ها را حرام کرده است. بر همین اساس، خدا به هر غیرتمندی نظر لطف و مرحمت دارد.» (بحارلانوار، ج ۷۳، ص ۳۳۲)

بنابراین غیرت نه یک صفت مذموم بلکه یکی از کمالات انسانی است که آفریدگار آن را در بشر قرار داده است. با تقویت این صفت الهی در وجود خود و اعضای خانواده و پرهیز از افراط گرایی ها در این زمینه، بی تردید می توان حریمی پاک و ایمن برای خانواده خود فراهم کرد.

اللهم عجل لولیک الفرج...
منبع:باحجاب