ساپورت چیست؟

 

در واقع ساپورت یا لگینگ به نوعی از پوشاک چسبان به بدن با جنس ها، طرح ها و رنگ های بسیار متنوع در اروپا و آمریکا اطلاق می شود که برای پوشاندن پاها از آن استفاده می شود. معمولا به همراه لباس های بلند و کوتاه استفاده می شود، بعضی مدل های آن نیز دارای رکاب کف پا هستند و پاشنه پا را هم می پوشانند. این نوع لباس در ابتدا به صورت دو قسمت جدا، هریک برای یک پا بوده و بعد ها بصورت سرهم ارائه شد. گاهی به صورت کاملا مشخص ولی در بیشتر موارد همراه با دامن یا پیراهن های گشاد و کمی بلند و حتی دامن های کاملا بلند استفاده می شود. این نوع پوشش کاربردهای متفاوتی مانند استفاده برای گرما، ورزش یا زیبایی دارد که مورد آخر بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیرد.

 

ساپورت

 

جرقه های اولیه

 

در تاریخ ایران، زنان و دختران در خلوت های زنانه و اندرونی ها، جایی که هیچ مرد نامحرمی به آن راه نداشت، از لباسی با عنوان جوراب شلواری زیر دامن هایشان استفاده می کردند. اما امروزه پوشیدن این لباس با تغییر نامش از جوراب شلواری به ساپورت تغییر کرده و پوششی که برای اندرونی ها استفاده می شده به لباسی برای خیابان گردی ها تبدیل شده است.

 

ساپورت

 

 اولین گام از شبکه های ماهواره ایی فارسی زبان که همیشه در این زمینه احساس مسئولیت می کردند آغاز شد. آن ها توانستند به خوبی در نهادینه کردن این قانون ایفای نقش کنند. یکی از برنامه هایی که در این زمینه تلاش بسیار کرد آکادمی معروف شبکه من و تو بود. نتیجه بررسی ها نشان می داد که در سری اول (۱۳۸۴)  آکادمی در ۱۴ سکانس متفاوت، خانم ها از ساپورت استفاده کردند. در سری دوم(۱۳۹۰) در ۱۷ سکانس و در سری سوم(۱۳۹۱)، در ۷۲ سکانس متفاوت، خانم ها از ساپورت استفاده کردند! این تعداد یعنی در ۹۰ درصد سکانس های موجود این برنامه از ساپورت استفاده شده است که در جای خود جای تأمل زیادی دارد!

 

ساپورت

 ساپورت

 

نکته ایی که مدیران تهاجم فرهنگی مد نظر قرار دادند این بود که به یکباره نمی توانند ساپورت را بر تن دختران ما کنند لذا همگام با پخش شدن این برنامه، شاهد مد شدن شلوارهای بسیار گشاد با عنوان شلوارهای سند بادی بودیم. با مد شدن شلوارهای گشاد مانتوهای بلند نیز به بازار آمد؛ اما به مرور زمان این گونه جا افتاد که پوشیدن مانتو های بلند با شلوارهای گشاد دشوار است و از آن جایی که مانتوهای بلند، حجاب کامل به نظر می رسید بنابراین شلوارها تنگ شد. این روند آنقدر دقیق و برنامه ریزی شده بود که وقتی شلوارها تنگ شد و مانتو ها بلند، کسی متوجه نشد مرحله بعدی جایگزین کردن ساپورت به جای شلوار است و این گونه در طی روندی بسیار ظریف ساپورت در بین دختران و زنان ما جا باز کرد.

 

پوشش دادن همه علایق و سلایق برای ترویج بیشتر

 

یکی از اصول تبلیغ جهت تأثیر گذاری بیشتر این است که کالای مورد نظر همه سلایق، علایق، مکان ها و گروه های سنی را شامل شود که البته تولید کنندگان ساپورت در این زمینه موفق عمل کرده اند. ساپورت های ویژه مهمانی و خانه، زمستان و تابستان، ساده و مدل دار و … محصولاتی بودند که تولید کنندگان وارد بازار فروش کردند.

 

ساپورت

 

حمایت کنندگان خارجی

 

بعد از محبوب شدن این پوشش در بین دختران، برای تثبیت این محبوبیت تولید کنندگان و ترویج دهندگان ساپورت نیاز به حمایت های همه جانبه داشتند. موتور جست و جوی گوگل که مدیریت صفحات وب را در دست دارد، تبلیغ این پوشش نامتعارف را آغاز کرد. به طوری که اگر جست و جویی فارسی در این مرورگر انجام دهیم متوجه می شویم که به طور غیر مستقیم به تبلیغ ساپورت پرداخته است. برای مثال اگر چند حرف اول ساپورت را در موتور جست و جوی گوگل درج کنیم نام ساپورت و انواع مدل های آن مشاهده می شود.

ساپورت

 

همگام با این موتور جست و جو شبکه های اجتماعی نیز تبلیغات گسترده خود را جهت نهادینه کردن ساپورت به عنوان جایگزین شلوار شروع کردند و صفحاتی تحت عنوان دوستداران ساپورت، عاشقان ساپورت، ساپورت پوشان و… با هدف حیا زدایی از دختران نوجوان و جوان تشکیل شد در این صفحات از دختران خواسته می شد ساپورت پوشیده و از خود عکس بگیرند و عکس خود را با میلیون ها نفر به اشتراک بگذارند.

 

123456789

 

حمایت کنندگان داخلی

 

در داخل کشور نیز برندهای معتبر، در ظاهر با هدف بالا بردن فروش تولیداتشان و در باطن جهت ترویج این پوشش نامتعارف، لباس مانکن های خود را تغییر دادند و گامی در ترویج پوشیدن ساپورت برداشتند.

 

ساپورت

به طور قطع پس از تبلیغ این محصول توسط برندهای معتبر، افراد شناخته شده جامعه نیز برای عقب نماندن از قافله مد، از این محصول استفاده کردند و تعداد کثیری از هوادارن آن ها به جمع ساپورت پوشان پیوستند و این گونه ساپورت جایگزین شلوار شد.

 

ساپورت

 

با ده هزار تومان مردم را از پا در آوردند

 

قیمت مناسب انگیزه ایی برای جایگزین کردن این لباس به عنوان شلوار و بهانه ایی برای کم کاری بعضی مسئولین شد اما در این بین تنها زنان و مردان کشورمان بودند که متضرر شدند. در ادامه تنها بخشی از پیام های کاربران اینترنتی اشاره می کنیم. خودتان قضاوت کنید:

 

ساپورت

 

اصرار زنان برای پوشیدن ساپورت

 

ساپورت

ساپورت  1-6-2015 12-13-48 PM

 

نابودی مردان

 

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

 

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

ساپورت

 

چرا ساپورت نمی پوشم

 

اما علی رغم کسب محبوبیت این پوشش نامتعارف در بین جوانان هنوز عده بسیاری هستند که از آن استفاده نمی کنند. دلیل این مسأله چیست؟ چرا با وجود تنوع محصول از نظر ظاهر و رنگ هنوز عده ایی ساپورت را همان جوراب شلواری می دانند که تنها برای منزل و یا مهمانی های زنانه قابل استفاده است؟

شاید بتوان علت نپوشیدن ساپورت توسط عده ایی از بانوان را در ۴ مورد خلاصه کرد:

۱- حجاب نیست: پوشش برای انسان ها مسئله فطری است و هر انسانی که معیارهای انسانیت خود را از دست نداده باشد عریان بودن را دوست ندارد. این موضوع به اندازه ایی بدیهی است که حتی فرهنگ منحط و صهیونیستی غرب با ده ها سال کار غیر فرهنگی و غیر اخلاقی هنوز نتوانسته است زنان غربی را به برهنگی کامل بکشاند و خود آن ها تا حدودی در برابر این ناهنجاری مقاومت کرده اند.

و اما اسلام برای پوشش کامل زنان چهار شرط اساسی قائل است:

اول اینکه پوشش باید به گونه ایی باشد که غیر از قرص صورت به اندازه ایی که در وضو شسته می شود آن هم به شرط نداشتن آرایش و دست ها از مچ تا سر انگشتان بقیه بدن و موها را کامل بپوشاند.

دوم اینکه پوشش باید به اندازهایی نازک نباشد که بدن یا رنگ لباس یا زیور آلات زن از پشت آن معلوم شود.

سومین شرط این است که پوشش باید به اندازه ایی آزاد باشد که برجستگی بدن زنان و دختران برای نامحرمان معلوم نشود.

آخرین شرط این است که لباس شهرت نباشد یعنی از نظر رنگ و مدل به گونه ایی نباشد که مردم به صورت نامتعارف به او متوجه کرده و او را به هم نشان دهند.

اگر اندکی در این شروط تأمل کنیم متوجه می شویم که ساپورت از نظر اسلام پوشش محسوب نمی شود و به همین دلیل عده ایی تمایل به پوشیدن آن ندارند.

 

ساپورت

 

۲- سلامتی را به خطر می اندازد: استفاده مداوم از ساپورت ها و لگینگ ها (یا شلوارهای استرج) بیشتر از قبل همه گیر یا به عبارت بهتر همه پوش شده است! معمولا وقتی پدیده ای خیلی روزمره و عادی شود مشکلاتی که می تواند ایجاد کند به خوبی دیده نمی شود.

به گفته دکتر صفارزاده، جراح و متخصص زنان و زایمان، ساپورت ها به خودی خود مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی کنند اما در مورد پوشیدن آن ها باید توجه داشت که این لباس ها رطوبت را در خودشان نگه می دارند و از همین طریق می توانند باعث ایجاد عفونت های قارچی شوند. متخصصان پوست هم استفاده مداوم از لگینگ ها به طور خاص و لباس های تنگ به صورت کلی را به هیچ وجه توصیه نمی کنند؛ «پوشیدن این لباس ها به خصوص در مورد افرادی که مستعد اگزما هستند ممکن است ریسک ایجاد تحریکات پوستی و خشکی پوست را بیشتر کند و در زمستان خشکی و اگزمای پوست این گروه از خانم ها بیشتر شود.»

 

۳-جلب توجه می کند: همه کارهای انسان ریشه روانی دارد و پوشیدن ساپورت هم قطعا ریشه‌های روانی متعددی می‌‌تواند داشته باشد که منشأ اصلی آن، نیاز به جلب توجه است. هر شخصی این نیاز خود را به گونه ایی ارضاء می کند. عده ایی از طریق خانواده، عده ایی در محیط کار  و عده ایی در خیابان ها از طریق پوشیدن لباس ها و آرایش های خاص. یکی از مصادیق لباس های خاص که در بیرون برای جلب توجه پوشیده می شود ساپورت است.

بررسی ها نشان داده است افرادی که توجه کافی را از طریق خانواده و دوستان خود دریافت می کنند تمایل کمتری برای پوشیدن ساپورت به عنوان شلوار دارند.

 

۴- حیا مانع از پوشیدن آن می شودیکی از صفات انسانی و الهی که در چگونگی زندگی انسان موثر است صفت شرم و حیاست. آن چه سلامت فرد و جامعه و ارزش های متعالی انسان را تضمین می کند، رعایت حیا در حوزه فردی و اجتماعی است. شرم و حیا فقط به بشر  اختصاص دارد و هیچ یک از حیوانات آن را ندارند. یکی از مواردی که باید درآن حیا رعایت شود  پوشش است. پوشش انسان مسلمان باید با موازین شرع منطبق باشد. اسلام با لباس شهرت و یا لباس نازک و بدن نما مخالف است چون حیا و عفت عمومی را مخدوش می سازد. در گروهی از بانوان جامعه ما، حیا مانع از پوشیدن ساپورت می شود که البته این نشانه سلامت این گروه است. همان طور که دکتر فلاسن استاد دانشگاه روچستر می گوید: «خجالت کشیدن علامت سلامتی است».

 

با توجه به مطالب بالا می توان گفت کسانی که ساپورت نمی پوشند بیش از این که نگران ظاهر آراسته خود باشند نگران سلامت روح و جسمشان هستند.

 اللهم عجل لولیک الفرج...

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب